Interface Inc. is een internationaal vloerenbedrijf, gespecialiseerd in CO2-neutrale tapijttegels en veerkrachtige vloeren, waaronder luxe vinyltegels en nora rubber vloeren. Het bedrijf ontwikkelde nu een nieuwe backing (tapijtrug) die meer CO2 opslaat dan ooit tevoren. Deze innovatie, genaamd CQuest BioX, resulteert in combinatie met speciale garens en micro-tuftprocessen in een (van cradle-to-gate) CO2-negatieve tapijttegel. Dit betekent dat er met het maken van het product meer CO2 uit de atmosfeer wordt gehaald dan dat er wordt uitgestoten.
Interface wil tegen 2040 een CO2-negatieve onderneming zijn. Met de introductie van de nieuwe Embodied Beauty tapijttegels is daarmee alvast een flinke stap vooruit gezet. Geleid door materiaalwetenschap en geïnspireerd door het vermogen van de natuur om CO2 op te slaan, lukte het Interface om nieuwe biogebaseerde materialen en een hoger percentage gerecycleerde materiaal toe te voegen aan de backing. Deze nieuwe materialen, gemeten op een stand-alone basis, zijn netto CO2-negatief.
"Door de natuur te bestuderen heeft Interface het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van producten opnieuw vormgegeven. Onze inspanningen om een CO2-negatieve tapijttegel te maken tonen wat mogelijk is en zijn een belangrijke stap om de klimaatverandering terug te draaien. Als bedrijf gebruiken we CO2 als bouwsteen om onze impact op de gebouwde omgeving te minimaliseren. We hebben een baanbrekend en designgericht product gecreëerd dat onze klanten zal helpen om hun eigen doelstellingen voor CO2-reductie te bereiken. De langetermijneffecten van CO2-negatieve producten bieden een nieuwe manier om onze toekomstige economie en samenleving vorm te geven”, aldus Nigel Stanfield, president van Interface.
“In grote panden, zoals scholen, ziekenhuizen of overheidsgebouwen, kan je echt wel een enorm verschil maken met een (cradle-to-gate) CO2-negatief product dat over de hele levenscyclus CO2-neutraal is. Als je zo’n besparing omrekent naar de CO2-uitstoot van een auto in gereden kilometers, dan is dat voor mij elke keer weer indrukwekkend”, verklaart Janneke Leenaars, duurzaamheidsmanager Noord Europa bij Interface.
Embodied Beauty is ontworpen door Kari Pei, vice-president Global Product Design bij Interface en werd geïnspireerd door de Japanse esthetiek van restauratie en de schoonheid van de veranderende natuur. De collectie roept gevoelens op van verbondenheid met anderen en met de natuur en omarmt de principes van Ikigai, een Japanse filosofie wat zich vertaalt naar 'zingeving'. Deze invloeden komen samen in een serie unieke stijlen die varieert van kleine monochrome patronen tot grootse grafische getufte texturen.
Klimaat en esthetiek
"Onze eerste collectie met CO2-negatieve producten toont aan dat ontwerpen met aandacht voor zowel klimaat als esthetiek hand in hand kunnen gaan, een concept dat in de Japanse cultuur vaak wordt benadrukt. Bovendien levert de natuur een schat aan textuur- en kleuropties op. Als je goed naar de stijlen kijkt, kan je elementen van Kintsugi (gouden verbinding) herkennen, de kunst van restauratie met vloeibaar goud om objecten nieuw en zelfs mooier te maken, evenals Sashiko, een borduurtechniek om textiel te behouden en hernieuwen. De tapijttegels creëren een vloer die evenwicht en gratie uitstraalt en geschikt is voor vrijwel elke ruimte", legt Kari Pei uit.
Daarnaast brengt Interface vanaf nu in Europa ook Flash Line op de markt. Dat is het eerste CO2-negatieve microtuft-product gemeten van cradle-to-gate. Flash Line is een onderdeel van Interface’s eerste portfolio met CO2-negatieve tapijttegels met daarin ook de drie nieuwe ontwerpen uit de Embodied Beauty- collectie. Voor de productie van de compacte microtuft-tapijttegel is minder garen nodig door gebruik van speciale garen en een uniek tuftproces. Flash Line wordt standaard geleverd op de nieuwe CQuest BioX-backing.
"Flash Line biedt de functionaliteit en duurzaamheid van een harde vloer met de textuur en uitstraling van tapijttegels. Langzaam maar zeker zullen we terugkeren naar onze kantoren. Bij deze terugkeer zal blijken dat mensen behoefte hebben aan werkplekken die flexibel en functioneel in te delen zijn, maar die ook mogelijkheden bieden voor sociale interactie. De grijze en zwarte tinten van Flash Line bieden een solide basis en de kleuraccenten helpen designers bij het ontwerp om door de ruimte te navigeren", zegt Mandy Leeming, design director bij Interface voor Europa, Afrika, Azië en Australië.
Architecten en ontwerpers
Flash Line stelt architecten en ontwerpers in staat om een unieke vloeroplossing te creëren die helpt om de CO2-voetafdruk van de ruimtes die ze ontwerpen te verlagen, met behoud van een klassieke, minimalistische uitstraling. Het product is te verkrijgen in drie basistinten; middenprijs, antracietgrijs en zwart.
Om ervoor te zorgen dat de vloer past bij elk ontwerppalet, kunnen de basiskleuren gecombineerd worden met één van de acht kleurstellingen, variërend van eigentijdse tinten als magenta, terracotta en mint, tot de zachtere invloeden van beige en grijstinten. Daarnaast werkt de laagpolige constructie van Flash Line naadloos samen met de luxe vinyltegels en nora rubberen vloeren.
Ook het plankensysteem van 25 cm x 1 m, geïnstalleerd met behulp van de hardsteen- of visgraatmethode, biedt verschillende ontwerpmogelijkheden. Door de lage pol-constructie en uitstekende geluidsabsorberende eigenschappen van tapijttegels is het product tevens zeer geschikt voor open ruimtes met veel voorbijgangers.
De nieuwe CQuest- lijn bevat de volgende backings:
• CQuest Bio: een biocomposiet backing zonder bitumen gemaakt met biobased en gerecycleerde materialen, die netto CO2-negatief zijn.
• CQuest BioX: de backing met de meeste opgeslagen CO2. Het is dezelfde materiaalsamenstelling als CQuest Bio, maar met een hogere concentratie CO2-negatieve materialen.
“CO2 is op zichzelf niet goed of slecht, we hebben er nu alleen te veel van op de verkeerde plek, in de. Het is daarom essentieel om als maatschappij onze CO2-uitstoot drastisch te verlagen, natuurlijke ecosystemen te herstellen, te beschermen en te onderzoeken hoe er met innovaties CO2 kan worden opgeslagen”.
“Eén van de vier pijlers waarop de Climate Take Back-missie van ons bedrijf werd gebaseerd is: ‘Love Carbon’. We hebben gezocht naar hoe CO2 kan functioneren als bouwsteen voor onze producten en hoe we producten kunnen ontwikkelen met CO2-negatieve materialen. Dit heeft tot de nieuwe CQuest backings geleid”, besluit duurzaamheidsmanager Janneke Leenaars.
Foto’s: © Interface