Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Nieuw recordjaar voor North Sea Port

Voor het derde jaar op rij registreert North Sea Port een recordjaar. De bedrijven boeken een goederenoverslag via zeevaart van 71,4 miljoen ton, een stijging met 1,5%. De groei doet zich voornamelijk voor bij droge bulk en containers.

Nieuw recordjaar voor North Sea Port

De stijging is vooral te danken aan de groei van de export (+9,9%). North Sea Port handhaaft twee jaar na de start als fusiehaven zijn positie als een echte bulkhaven en boekt vooruitgang als draaischijf voor containers tussen zeevaart en binnenvaart.

Bijna de helft van de goederenoverslag die North Sea Port boekt via zeevaart is droge bulk. Die stijgt naar 34,6 miljoen ton (+5,4%). Op twee jaar dikt dit segment met 10% aan.

Bouwmaterialen

Een sterke bouwmarkt zorgt ook in 2019 voor meer overslag van zand, grint en bouwmaterialen. De kolenoverslag – vooral voor de procesindustrie – en de landbouwproducten handhaven zich. Schroot en ertsen kennen een kleine daling.

Met een zeer sterke groei van 48,7% komt de containeroverslag via zeevaart op een totaal van 2,5 miljoen ton en 330.000 TEU (Twenty Foot Equivalent Unit). Dit segment wist zich op twee jaar tijd te verdubbelen.

Ook dit jaar is dit het gevolg van het aantrekken van nieuwe diensten en een toename van koelcontainers. North Sea Port groeit zo bovendien voort als draaischijf voor containers tussen zeevaart en het vervoer ervan landinwaarts via binnenvaart.

De overslag van natte bulk daalt licht tot 20,1 miljoen ton (-2,2%). De afname laat zich voornamelijk zien in de (petro)chemische sectoren, grotendeels door een onderhoudsstop. Er wordt wel een sterke stijging (+42%) in de overslag van biodiesel en plantaardige olie genoteerd.
De overslag van conventioneel stukgoed komt op 11 miljoen ton (-6,6%). De daling doet zich onder meer voor bij fruit omdat dit meer en meer in containers wordt vervoerd. De overslag van machines zit wel in de lift. Ro/ro daalt tot 3,2 miljoen ton (-9,6%) wat te merken is bij voertuigen en trailers.

Binnenvaart

Niet enkel de overslag via zeevaart kent een recordjaar, ook voor de binnenvaart is dit weer het geval. De binnenvaart kent een toename met 58 miljoen naar 60 miljoen ton (+3,4%).

Met een overslag via zeevaart van 71,4 miljoen ton en via binnenvaart van 60 miljoen ton boekt North Sea Port in 2019 een totale overslag van 131,4 miljoen ton (+2,1%). Bovendien mag hier nog 15 tot 16 miljoen ton overslag via pijpleidingen worden bijgeteld.

North Sea Port richt zich zowel op de Europese kustvaart (short sea shipping) als op trans-Atlantisch goederenverkeer. Het aandeel van de short sea shipping in de goederenoverslag via zeevaart bedraagt ook nu 63%. Het goederenverkeer met Europa en Noord- en Zuid-Amerika was het voorbije jaar goed voor ruim 90% van de totale overslag (93,5%).

Met een recordjaar en een stijgende goederenoverslag bij de droge bulk en containers is North Sea Port net als begin 2019 ook voor 2020 licht optimistisch. Er wordt uitgegaan van een voortzetting van de huidige trend van lichte groei. De brexit, een krimpende economische groei en (nakende) handelsoorlogen zetten echter aan tot voorzichtigheid.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten