Recuperatiesite Valomet ingehuldigd in Gent
Suez opende in de North Sea Port de grootste verwerkingsinstallatie in de Europese Unie voor de recuperatie van ultrafijne non-ferro metaaldeeltjes uit het residu dat ontstaat na de verwerking van restafval. Dit residu, bodemassen genoemd, wordt al gebruikt om onder meer wegen en landingsbanen aan te leggen.
Door metaaldeeltjes uit de bodemassen te recupereren en op te waarderen, gaat Suez met het innovatieve Valometproces nog een stap verder. Deze metalen, die voorheen als verloren werden beschouwd, worden opnieuw ingezet in de productieketen. Omwille van het vernieuwende karakter van het project kreeg Valomet van de Vlaamse regering een subsidie van 1 miljoen €. Vlaams minister-president Jan Jambon spreekt over een “prachtig voorbeeld van circulaire economie”.
In onze restafvalzak belanden vaak kleine gebruiksvoorwerpen waarin metaal verwerkt zit, zoals balpennen, chipkaarten of kleine lampjes. Ook recycleerbare voorwerpen zoals blikjes frisdrank, komen vaak verkeerdelijk bij het restafval terecht. De waardevolle metalen, verwerkt in deze gebruiksvoorwerpen, worden vandaag dankzij Valomet gerecupereerd en herwaardeerd.
Het restafval van gezinnen en bedrijven gaat naar afvalenergiecentrales die het omzetten in elektriciteit en stoom. Bij de verwerking van dat afval blijft een residu achter: bodemassen. Suez brengt deze bodemassen naar haar verwerkingssite in Grimbergen. Daar wordt uit de bodemassen een ultrafijne fractie gefilterd, een non-ferro metaalconcentraat bestaande uit deeltjes tussen 0 en 20 mm groot.
Deze ultrafijne fractie is in zijn geheel weinig bruikbaar. Daar biedt Valomet nu een oplossing voor. De fracties worden naar de nieuwe site in Gent vervoerd. Dankzij het intern ontwikkelde Valometproces, kan Suez uit deze fractie hoofdzakelijk aluminium en koper recupereren, samen met een minerale reststroom (het residu dat overblijft na het scheiden van de metaaldeeltjes). Uit 100 ton restafval kan het Valometproces tot 200 kg zuiver aluminium, 50 kg zuiver koper en 210 gram edele metalen terugwinnen.
Wegenbouw
Het aluminium en koper worden aan een eindgebruiker, bijvoorbeeld een aluminiumsmelterij of koperraffinaderij, doorverkocht. Zij verwerken de metalen tot secundaire grondstoffen en gebruiksvoorwerpen die opnieuw ingezet worden in de industrie. De minerale reststroom wordt terug naar de Suez-site in Grimbergen gestuurd. Daar wordt het opgewaardeerd tot een secundaire grondstof ter vervanging van zand en grind in de wegenbouw en betonindustrie.
Het energieverbruik van het Valometproces ligt voor de recuperatie van koper 80% lager ten opzichte van het klassieke ontginningsproces. Voor aluminium is dat zelfs 95% lager. Zo vermijdt Valomet de ontginning van nieuwe grondstoffen, maar ook bijkomende CO2-uitstoot.
Tijdens het testproject, dat in 2014 van start ging, werd jaarlijks 1.300 ton metaalconcentraat verwerkt. Vandaag is de productiecapaciteit 12.000 ton metaalconcentraat per jaar. Het verwerkte materiaal is onder andere afkomstig van een vijftigtal afvalenergiecentrales van Suez gelegen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Polen en Servië. De teruggewonnen materialen worden hergebruikt in Belgische en Europese smelterijen en raffinaderijen.
“De toenemende schaarste van natuurlijke grondstoffen is een uitdaging voor de toekomstige generaties. Met Valomet leveren we een belangrijke bijdrage aan de Europese circulaire economie door uit het residu van verwerkt afval waardevolle grondstoffen te recupereren die opnieuw gebruikt worden in productieprocessen”, vertelt Eric Trodoux, COO bij Suez Recycling and recovery Benelux & Germany.
In België is Suez Recycling and recovery actief op het gebied van het inzamelen, verwerken, recycleren en hergebruik van afval en materialen. Het bedrijf biedt diverse diensten en services op maat aan. Suez bedient hiermee circa 48.000 bedrijven en andere organisaties. Het bedrijf heeft ongeveer 1.900 medewerkers in dienst en is op 45 locaties in België actief.