Aannemer gezocht voor nieuw knooppunt Brusselse Ring
Het knooppunt van de R0 (de Ring rond Brussel) en de A201 (de verbinding met Brussels Airport en de Leopold III-laan) wordt volledig vernieuwd. De Vlaamse regering investeert 200 miljoen € in het nieuwe knooppunt en besliste om met een private partner samen te werken. De zoektocht naar een aannemersconsortium begint nu. De start van de werkzaamheden is voorzien in 2022.
De bestaande grote ‘turbineknoop’ verdwijnt en een Belgische primeur komt in de plaats: een zogenaamde Single Point Interchange. Daarbij wordt al het verkeer op de op- en afrit in het midden afgewikkeld door een lichtengeregeld kruispunt. Daarnaast komen er dankzij het complex ook verschillende multimodale verbindingen.
“De luchthaventram en een aantal fietssnelwegen krijgen vrije baan langs deze nieuwe verkeersknoop. Tegelijk denken we ook aan de bereikbaarheid van de luchthavensite. Bovendien worden een aantal prioritaire bruggen die vandaag in slechte staat zijn, aangepakt”, legt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters uit.
Aannemers
Daarmee is nu ook het startschot gegeven van de zoektocht naar een consortium van aannemers dat de werken wil financieren, uitvoeren en onderhouden. Dat gebeurt volgens een publiek-private samenwerking (pps). Het consortium bepaalt mee het ontwerp, de uitvoeringsmethode, de fasering en de minder-hinderaanpak.
Naast het financieren en uitvoeren van de werken zorgt de private partner ook gedurende dertig jaar voor het onderhoud. De Vlaamse overheid betaalt dan gedurende dertig jaar een beschikbaarheidsvergoeding.
Verouderd en te groot
Het knooppunt van de Ring rond Brussel met de A201 (Leopold III-laan en de luchthavensite) is vandaag een turbineknoop. Die knoop is eigenlijk op bepaalde takken te groot in verhouding met het verkeer dat moet worden verwerkt. Bovendien zijn een aantal bruggen in bijzonder slechte staat en dringend aan vernieuwing toe.
De op- en afrit van de H. Henneaulaan en Zaventem en het verkeersknooppunt van de R0 en de E19 liggen ook bijzonder dicht bij dit knooppunt. Ook de R22 ligt door deze knoop gevlochten. Dat alles zorgt voor onveilige situaties, wat nefast is voor de doorstroming.
Het knooppunt zal worden vervangen door een Single Point Interchange (SPI). Dat is een unieke manier om een op- en afrittencomplex te organiseren, waarbij alle verkeer samenkomt in het midden en op slechts één verkeerslichtengeregeld kruispunt wordt afgewikkeld.
Zo’n SPI heeft verschillende voordelen: de capaciteit is groter ten opzichte van een klassiek op- en afrittencomplex en het verkeer kan ook beter gedoseerd worden. Dat wil zeggen dat de fileterugslag- of opbouw van vandaag in de toekomst kan worden teruggedrongen. Dat verbetert de doorstroming.
Bovendien kan dankzij een SPI alle infrastructuur veel compacter worden aangelegd, waardoor het ruimteverbruik geoptimaliseerd wordt en er meer plaats is voor de luchthaventram en extra ruimte vrijkomt voor fietssnelwegen en het groenblauwe netwerk. Ook de Woluwe wordt opengelegd.
Multimodaal knooppunt
De A201 wordt na de herinrichting, in lijn met de Brusselse visie, een stadsboulevard waar ook de snelheidsbeperking lager zal liggen. Naast het vernieuwde knooppunt voor de auto wordt ook hier ingezet op de alternatieven.
“We voorzien een tunnel voor de Ringtrambus, zodat die vlot haar eindhalte aan Brussels Airport kan bereiken. Daarnaast komt er ook een tunnel en brug voor de toekomstige luchthaventram en zetten we ook hier in op veilige en vrijliggende fietsverbindingen. De regio rond de A201 en de luchthavensite is een belangrijke economische cluster, en we willen maximaal inzetten op de multimodale bereikbaarheid”, aldus minister Peeters.
Met dit project is Werken aan de Ring toe aan een derde grote bouwwerf op de R0. “Werken aan de Ring is een multimodaal programma en de voorbije jaren hebben we dan ook hard ingezet op fietssnelwegen, mobipunten en het Brabantnet. Dankzij deze beslissing zullen we de komende jaren een derde belangrijke op- en afrit van de Ring aanpakken”, zegt Nele Degraeuwe, programmamanager van Werken aan de Ring.
“Telkens maken we die op- en afritten ook meer multimodaal. Denk maar aan de vliegende fietsburg aan de Medialaan of de vrijliggende busbanen en fietspaden op de H. Henneaulaan. Zo blijven we schrijven aan een integraal verhaal voor leefbaarheid en mobiliteit in de regio rond Brussel”, besluit Nele Degraeuwe.