Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Akkoord over herinrichting van Gent-Dampoort

Op de begrotingsonderhandelingen van vorige vrijdag heeft de Vlaamse regering beslist om het dossier Gent Dampoort uit te werken als potentieel pps-project. De totale bouwkost van het project wordt geschat op 465 miljoen €.

Akkoord over herinrichting
De Vlaamse regering heeft gekozen voor een ondertunneling van de R40 aan Gent-Dampoort. Daaraan gekoppeld wordt buslijn 7 omgevormd tot tramlijn 7 van het station Gent-Dampoort naar het station Gent-Sint-Pieters tot aan het Parkbos. Tramlijn 4 wordt verlengd van het Neuseplein, via de Verapazbrug tot de Dampoort via de Oude Dokken.
 
“Er lagen voor de herinrichting van de Dampoort nog twee alternatieven op tafel: een tunnel of een gelijkvloers kruispunt. We hebben gekozen voor de tunnelvariant omdat een tunnel de verkeersveiligheid en doorstroming op dit knooppunt enorm zal verhogen en zal bijdragen tot de stadvernieuwing rondom het station Dampoort. Samen met het vertrammen van lijn 4 en 7, de herinrichting van de Heuvelpoort en de aanleg van het Museumplein, wordt dit project geschat op zowat 465 miljoen €. Dit is een doorbraak in een dossier dat al sinds de jaren ‘70 van vorige eeuw meegaat”, zegt Vlaams minister Lydia Peeters.

Ondertunneling 

Bij de heraanleg van de stationsomgeving Gent-Dampoort werd onderzocht hoe de kleine ring (R40) in de toekomst de Dampoort zou kruisen. Minister Peeters kiest, ook op basis van een positief advies van zowel De Lijn, NMBS als stad Gent, voor een ondertunneling waarbij de R40 aan de Dampoort en het Octrooiplein over een lengte van bijna 500 m ondergronds gaat in een tunnel met twee rijbanen. “Deze beslissing betekent goed nieuws voor de inwoners in en rond Gent: we gaan onveilige situaties ontwarren en zorgen voor een veel betere doorstroming van het verkeer. De verkeersas van de Kasteellaan verschuift naar de terreinen van de NMBS, zodat de Kasteellaan een stadsboulevard wordt met volwaardig groen en kwalitatieve fietsassen. De kwaliteit van het openbaar vervoer verhogen we via de herinrichting van de bus- en tramstations”, zegt minister Peeters.
 
“Als stad hebben we altijd de voorkeur voor een ondertunneling uitgesproken. We zijn heel tevreden dat de minister ons hierin is gevolgd. Dit komt niet alleen de verkeersveiligheid en doorstroming ten goede, maar biedt ook heel wat mogelijkheden naar stadsvernieuwing”, zegt de Gentse burgemeester Mathias De Clercq.

Vertrammen

Samen met het de ondertunneling van de kleine ring aan Gent-Dampoort wordt ook buslijn 7 omgevormd tot een nieuwe tramlijn, tussen Gent-Dampoort en Gent-Sint-Pieters, tot aan het Parkbos. De nieuwe tramverbinding heeft een totale lengte van ongeveer 10 km waarvan 7 km nieuwe traminfrastructuur en 3 km bestaande infrastructuur van tramlijn 1. In dit project worden ook het kruispunt Heuvelpoort en Museumplein heraangelegd.
 
Tramlijn 4 wordt verlengd van het Neuseplein, tot de Verapazbrug tot de Dampoort via de Oude Dokken, over een afstand van 1,5 km. De tramverlenging Oude Dokken vraagt een aanpassing van de bestaande traminfrastructuur en het ontdubbelen van de bestaande tramlijn 4: een noord-zuid-tramlijn met eindhalte aan de Muidebrug, en een oost-west tramlijn met eindhalte aan de Dampoort. Het ontdubbelen van tramlijn 4 betekent ook de heraanleg van de Voormuide en Neuseplein.
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten