Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

ArcelorMittal bouwt eerste Gentse overdekte laadkade

ArcelorMittal Gent, Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV), Euroports en North Sea Port bouwen samen de allereerste overdekte laadkade in Gent. De all weather terminal is goed voor een investering van meer dan 50 miljoen €.

arcelor mittal
Midden juni vond de contractondertekening plaats. De omgevingsvergunning wordt voorbereid en aangevraagd met de bedoeling om eind dit jaar met de bouw te starten. Verwacht wordt dat de nieuwe terminal tegen midden 2020 operationeel zal zijn.

De nieuwe terminal wordt gebouwd naast de bestaande stukgoedkade van ArcelorMittal Gent aan het kanaal Gent-Terneuzen. De terminal zal in eerste instantie hoofdzakelijk gebruikt worden om afgewerkte staalrollen van ArcelorMittal Gent op te slaan en te verschepen. 20% van de opslagcapaciteit kan ook worden gebruikt voor de verhandeling van andere materialen en (stuk)goederen.

Kranen

Het magazijn van de nieuwe terminal heeft een opslagcapaciteit van 60.000 ton, wordt 240 m lang en 60 m breed en zal twee sporen hebben die aangesloten zijn op de kadebundel. Het magazijn krijgt drie volledig geautomatiseerde loopkranen voor het lossen, sorteren en laden van materiaal. De overdekte kademuur wordt 200 m lang en het dok wordt 25 m breed. De terminal zal ongeveer 30 m boven het waterniveau uitstijgen. Schepen met een laadvermogen tot 10.000 ton zullen aan de nieuwe kade kunnen aanmeren. De voorsorteerzone krijgt twee geautomatiseerde loopkranen. Voor het laden en lossen van de schepen worden door Euroports twee telescopische kranen geplaatst. Voor Euroports is dit een significante aanvulling en uitbreiding van de diensten aan de staal- en metaalindustrie.

Duurzaam

“Het laden van hoogwaardig staal kan vooralsnog enkel bij droog weer, terwijl dit straks de klok rond kan gebeuren, onafhankelijk van de weersomstandigheden. De ‘AWT’ maakt het mogelijk om de aanvoer van rollen vanuit de verzendhallen van ArcelorMittal Gent naar de kade beter te spreiden en zo de interne logistieke werking te verbeteren. Euroports heeft ervaring in het behandelen van staal en werkt al jaren samen met ArcelorMittal. Het gebruik van de AWT, in combinatie met de bestaande open stukgoedkaai, is bovendien noodzakelijk om de groei van het Gentse staalbedrijf te realiseren. De AWT is ook een investering in duurzaamheid omdat de grotere verzendcapaciteit per schip een aanzienlijk aantal vrachtwagentransporten (tot 25.000 vrachtwagens per jaar) uitspaart. ArcelorMittal Gent wil zo groeien tot een koploper inzake duurzame logistiek”, zegt ceo Manfred Van Vlierberghe van ArcelorMittal Belgium.

Stadsbader

“Deze eerste Gentse overdekte laadkade maakt het mogelijk om de verschillende goederenstromen nog efficiënter te bundelen, waardoor bedrijven meer logistieke mogelijkheden krijgen. North Sea Port wil een faciliterende rol spelen inzake infrastructuur om de haven zo toegankelijk mogelijk te maken: via het spoor, de weg en de zee- en binnenvaart. Door samen met verschillende partners te investeren in de all weather terminal helpt North Sea Port de bedrijven duurzaam te groeien”, stelt ceo Daan ­Schalck van North Sea Port.

De overdekte terminal zal eigendom zijn van AWT Gent nv. Dat werd opgericht door PMV en EPICo. AWT Gent zal instaan voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating van de terminal. AWT Gent vertrouwt Euroports, als logistieke maritieme speler, de operationele invulling toe voor de flows van, naar en binnen de AWT. North Sea Port heeft de gronden voor de terminal in concessie gegeven aan AWT Gent en zal ook de ligplaats baggeren. Stadsbader zal instaan voor de bouw en het onderhoud van de terminal.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten