Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

België produceert opnieuw glijbekistingsmachines

Er worden opnieuw variabele glijbekistingsmachines geproduceerd in Limburg. Met deze machines kan je in een vloeiende (glijdende) beweging betonnen wegen, fietspaden en stootranden plaatsen. Het Amerikaanse Miller Formless nam zopas de Belgische firma CCF over en die start binnenkort met de productie van de CCF 600.

België produceert opnieuw glijbekistingsmachines

CCF was de firma van François Casters. Hij ontwierp en patenteerde sinds 1986 heel wat glijbekistingsmachines. Die werden in Opglabbeek geproduceerd onder merknamen als Drion, CCF en Terex. Terex sloot de fabriek in Opglabbeek in 2010. Daarna werden onder de merknaam CCF nog sporadisch enkele machines geproduceerd, maar dat stopte helemaal in 2015.

Begin dit jaar werd François’ zoon Frank gecontacteerd door Miller Formless (MFS), een Amerikaanse producent van glijbekistingsmachines. “Aanvankelijk zochten ze een bedrijf dat servicepartner wou zijn voor hun machines op Europees niveau. Dat was een kolfje naar de hand van mijn bedrijf CD Consult, dat glijbekistingsmachines van elk merk onderhoudt en herstelt. Behalve onderhoud en herstelling voor MFS nemen we er ook nog de verkoop bij, passen we de Amerikaanse machines aan naar de Europese verwachtingen en fungeren we als onderdelenmagazijn”, vertelt Frank Casters.



“MFS heeft drie types glijbekistingmachines en heeft ook het merk Guntert en Zimmerman onder zijn vleugels. Toen bekend werd dat wij met dat bedrijf in zee gingen, was er onmiddellijk heel veel interesse bij tal van Europese wegenbouwers, o.m. op de Bauma. Ook bij onze demonstraties is het enthousiasme telkens groot, maar toch bestaat er een soort van koudwatervrees voor het Amerikaanse merk om ook tot een aankoop over te gaan. Behalve in Frankrijk, waar er 80 machines van MFS werken, heeft nog niemand met die Amerikaanse machines gewerkt. Omdat hun MFS 8100 (werkbreedte tot 5 m) aan een update toe is, stelden we voor om in Genk te starten met de productie van een nieuwe machine met het meer vertrouwde CCF als merk”, duidt Casters.

“Onze CCF 600, die binnenkort herdoopt wordt tot de M-6004, is de nog verbeterde versie van de laatste machine die in Opglabbeek werd geproduceerd, de Terex SF 2204. De werkbreedte is variabel van 2,5 tot 6 m. Het frame is verbeterd en wordt geproduceerd in een steviger, maar lichter materiaal en de breedte werd teruggebracht. Zo zal het niet langer nodig zijn om de CCF 600 als uitzonderlijk transport te vervoeren. Er zijn nog tal van technische verbeteringen en vanaf volgend jaar krijgen de machines een Stage V-motor”, kijkt Frank Casters vooruit.

Op productieaantallen wil Casters zich niet laten vastpinnen. “In Opglabbeek haalden we in onze topjaren een productie van 20 machines per jaar. Vandaag zijn we vanaf nul begonnen met deze nieuwe ‘Belgische’ machine. De eerste bestelling is binnen en de vooruitzichten zijn goed. Er zijn tal van Europese wegenbouwers die hun soms wel 20 jaar oude glijbekistingsmachine nog niet vervangen hebben omdat ze trouw willen blijven aan onze technologie. Die kunnen eindelijk een nieuwe of een extra machine bestellen”, stelt Casters.

Het merk van de Belgische machine wordt CCF, maar de onderneming die ze produceert wordt Miller Formless European Service Area of MFS ESA gedoopt. “De ‘fabriek’ in Genk wordt zo onlosmakelijk verbonden met de hoofdzetel in de Verenigde Staten. De CCF 600/M-6004 zal getoond en verkocht worden op de Amerikaanse vakbeurs Conexpo. Daarnaast blijft Genk instaan voor de verkoop, het onderhoud en de onderdelen van de Amerikaanse MFS-machines in Europa”, besluit Frank Casters.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten