Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Beslissing op til voor tunnel aan Gent-Dampoort

Voor de ombouw van de Dampoort in Gent werd de afgelopen maanden een maatschappelijke kosten baten analyse (mkba) uitgevoerd. Er wordt momenteel bekeken hoe de nieuwe R40 in de toekomst de Dampoort zal kruisen. Twee alternatieven liggen op tafel: een tunnel of een gelijkvloers kruispunt. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters die in september van vorig jaar nog per fiets halt hield aan de Dampoort tijdens haar werkbezoek aan de stad.  

beslissing
Bij het tunnelalternatief komt de R40 op een nieuw traject naast het spoortalud vanaf de Afrikalaan tot de Forelstraat. Aan de Dampoort en het Octrooiplein gaat de R40 dan over een lengte van bijna 500 m ondergronds in een tunnel met twee rijbanen (één rijbaan in elke richting).
 
Bij het gelijkvloerse alternatief loopt de R40 van de Afrikalaan naar de Koopvaardijlaan en draait dan ten oosten van de Zwaaikom naar de Kasteellaan af. Met uitzondering van het centrale kruispunt ten oosten van de Zwaaikom (waar extra opstelstroken nodig zijn) heeft de R40 op dit traject 2x2 rijstroken. Aan het Dampoortknooppunt zijn extra afslagstroken nodig. Dit betekent dat de Koopvaardijlaan verbreed moet worden.
 
De mkba zal er mee voor zorgen dat een goed onderbouwde beslissing genomen kan worden met het oog op het verderzetten van het gemeentelijke rup. Het rapport is klaar en werd gemaakt in samenspraak met de verschillende stakeholders van dit project: de stad Gent, De Lijn, de NMBS en het Agentschap Wegen en Verkeer. Het geeft een genuanceerd beeld van de kosten, de baten en de potenties.
 
“Uit de mkba blijkt dat beide alternatieven min of meer gelijk scoren. We vragen nu ook aan de stad Gent om tegen eind februari hun voorkeur aan te geven nu de resultaten gekend zijn en welke voordelen de stad ziet bij de realisatie van hun voorkeursvariant. Daarom vond ik het belangrijk om tijdens mijn werkbezoek aan de stad Gent ter plaatse met de burgemeester en schepen in gesprek te gaan. In de komende weken wil ik op basis van de antwoorden en in overleg met Gent mijn beslissing bekend maken”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters.
 
Burgemeester Mathias De Clercq gaf al aan welke voordelen de stad Gent ziet bij de realisatie van een tunnel. “Door te kiezen voor de tunnelvariant kunnen we dit knooppunt veel verkeersveiliger maken voor fietsers en voetgangers, zorgen we voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer en creëren we een echt kwalitatief stedelijk plein voor het station Gent-Dampoort”, meent de Gentse burgemeester.
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten