Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Eerste plannen voor heraanleg N8 en N454 in Oudenaarde en Horebeke

De eerste ontwerpplannen voor de vernieuwing van de N8 tussen Brakel en Oudenaarde en de Broekestraat (N454) werden eerder deze maand voorgelegd aan de klankbordgroep tijdens een participatieavond. “Met het aangepaste ontwerp zal AWV in de loop van volgend jaar een eerste keer naar het publiek trekken”, zegt aldus Kristof Wieme, projectleider voor de vernieuwing van de N8 en de N454. De uiteindelijke schop in de grond is nog niet voor de eerste jaren. Zodra de plannen volledig afgewerkt zijn, zijn mogelijk onteigeningen nodig en moeten nog vergunningen verkregen worden. Volgens de huidige planning starten de werken pas in 2030.

IMG_20211024_095224
Vorig jaar gaf het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) al het startschot voor de vernieuwing en herinrichting van de N8 tussen Brakel en Oudenaarde en ook de Broekestraat (N454) in Horebeke. In dit ambitieuze project wordt de weg naar Brakel (N8) aangepakt vanaf het kruispunt met de N46 in Oudenaarde tot aan de grens met Brakel in Horebeke. In Horebeke zullen ook de Dorpstraat en de Broekestraat heraangelegd worden vanaf het kruispunt met de Heerweg tot aan de grens met Zwalm. Ook het begin van heel wat zijstraten worden mee opgenomen in de werken. Dit wordt een ambitieus project waarbij de oude betonnen steenweg getransformeerd wordt in een verkeersas die een stuk veiliger en leefbaarder moet zijn dan vandaag dankzij veilige fietspaden, aangepaste snelheidsregimes, een nieuw wegdek, enz… Over het hele traject komt een gescheiden rioleringsstelsel.
 
Voor het uittekenen van de plannen betrekken het Agentschap Wegen en Verkeer en de gemeenten Oudenaarde en Horebeke de bevolking. “We willen meer inzetten op participatie omdat er heel wat terreinkennis aanwezig is bij de bevolking en deze de kwaliteit van het ontwerp ten goede komt. Bovendien hopen we dat de leden van de klankbordgroep het project mee kunnen uitdragen naar de hele bevolking”, aldus Kirsten Bal, kersvers participatiemanager bij AWV.

Burgers en omwonenden konden al hun ideeën delen via de website en postkaarten, waarna een eerste ontwerp werd uitgetekend. Deze voorlopige ontwerpplannen werden deze maand voorgelegd aan een beperkte groep buurtbewoners en vertegenwoordigers van organisaties en belangengroepen in  de klankbordgroep.
 
De ideeën, suggesties en aandachtspunten van deze klankbordgroep zal AWV gebruiken om de plannen verder uit te werken en te verbeteren. Nadien volgt nog een consultatie bij de bevolking. Dit stramien van terugkoppelen en verfijnen wordt herhaald tot het ontwerp volledig op punt staat. Het definitieve ontwerp voor de heraanleg moet klaar zijn tegen eind 2024. Daarna volgen nog enkele jaren voor de grondverwerving zodat de eerste spade pas in 2030 in de grond gaat. Het einde van de werkzaamheden is voorzien voor 2040.
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten