Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Enorme gerenoveerde sluisdeur Zeebrugge teruggeplaatst

In de haven van Zeebrugge is de gigantische gerenoveerde sluisdeur van de Pierre Vandammesluis op indrukwekkende manier vanuit de achterhaven weer op zijn plaats in de deurkamer geplaatst. De deur (ruim 2.000 ton, 60 m lang, 24 m hoog en 11 m breed) werd na een renovatie van anderhalf jaar via een hijsbok richting het sluiscomplex getransporteerd. De operatie maakt deel uit van de belangrijke renovatiewerken aan de Pierre Vandammesluis, de cruciale toegang tot de achterhaven van Zeebrugge.

Enorme gerenoveerde sluisdeur Zeebrugge teruggeplaatst © DMOW (3)
Het terugbrengen van de sluisdeur vanuit de achterhaven naar de deurkamer was een grootscheepse en complexe operatie waarbij ongeveer 50 mensen waren betrokken. De hele liftingsoperatie werd wekenlang minutieus voorbereid en nam 13 tot 14 uur in beslag, afhankelijk van het weer. Bij te geringe zichtbaarheid of een te sterke wind kan een dergelijke operatie niet doorgaan. Voor het transport vanuit de achterhaven werd gebruik gemaakt van de hijsbok 'Rambiz': een drijvende bok die een gewicht van 3.300 ton kan tillen.
 
De sluisdeur werd het voorbije anderhalf jaar aan de ICO-terminal in de achterhaven grondig gerenoveerd. Oesters en slib werden eerst verwijderd. Daarna werden verschillende mechanische onderdelen vervangen en nieuwe technieken geïnstalleerd zoals een compressor en airlift en zes agitatieschroeven. Daarnaast gebeurden er meerdere aanpassingen aan de staalstructuur gedaan, zoals de plaatsing van vier extra vlinderkleppen. Tot slot werd de deur opnieuw geschilderd om ze te beschermen tegen corrosie.
 
Vermits er werd gewerkt op het terrein van een autoterminal vol nieuwe auto’s werd er alles aan gedaan om de hinder voor de uitbater zo klein mogelijk te houden. Tijdens het stralen en schilderen werd de deur bijvoorbeeld volledig in folie ingepakt om te vermijden dat er straalgrit zou ontsnappen en dit eventueel schade aan de geparkeerde wagens kon veroorzaken. 
 
120 miljoen €
 
De werken worden uitgevoerd in opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW) dat ook bouwheer is. Binnen de Tijdelijke Maatschap Jan De Nul - Soetaert - Almex - Demako heeft Jan De Nul Group de leiding in de renovatiewerken. Daarnaast zijn ook verschillende afdelingen van het DMOW, de Vlaamse Waterweg, het havenbedrijf Zeebrugge (MBZ) en diverse externe partijen betrokken zoals de studiebureaus SBE en SECO.
 
Sinds 2010 gebeuren er continu structurele renovatiewerken aan de Pierre Vandammesluis. Het is de tweede keer dat deze operatie in Zeebrugge plaatsvindt. De meest zeewaartse sluisdeur werd in 2018 al losgekoppeld, in de achterhaven gerenoveerd en vervolgens in 2019 teruggeplaatst. De meest landwaartse deur werd in mei vorig jaar uit het water getild en is vandaag dus teruggebracht. De komende jaren wordt nog zeker één binnendeur met zijn looprails aangepakt. Deze deur zal tijdens de renovatie in de deurkamer blijven en dus niet losgekoppeld worden.
 
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters benadrukt het belang van deze werken. “De haven van Zeebrugge is een belangrijk maritiem kruispunt en economische motor voor Vlaanderen. De Vandammesluis is vandaag de enige toegang tot de Zeebrugse achterhaven. Het is de taak van de Vlaamse overheid om de toegankelijkheid van de haven te verzekeren. Vanuit Vlaanderen maken we voor de renovatie van deze deur ruim 24 miljoen € vrij. In totaal investeren we 120 miljoen € voor de totale renovatie van de sluis”, aldus de minister.
Foto’s: © Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW)
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten