De beslissing van de Vlaamse overheid is geen grote verrassing. Voor de ombouw van de R4 in Zelzate kwam veel bezwaar van buurtbewoners en actiecomités. Onder andere een aantal kinderen schreven een brief aan Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, die ook ter plaatse de situatie is gaan bekijken.
De minister heeft het Projectbureau Gentse Kanaalzone intussen opdracht gegeven om een nieuw toekomstbeeld te maken voor Zelzate. “We willen zo een nieuw toekomstbeeld uitwerken met het oog op een nieuw planproces”, aldus minister Peeters.
Toch is ook de ombouw van de R4 in Zelzate gepland met een duidelijke reden. De verkeersveiligheid in de Gentse kanaalzone voldoet vandaag niet. Verschillende kruispunten zijn opgenomen in de lijst van zwarte kruispunten, het sluipverkeer zorgt voor overlast in de woonkernen, de fietsoversteekplaatsen zijn onveilig, de woonkernen zijn niet veilig met elkaar verbonden, enz.
“Daarom betreur ik enorm dat er voor de herinrichting in Zelzate geen vergunning is. De verkeersveiligheid en leefbaarheid zou er dankzij deze herinrichting aanzienlijk op vooruit zijn gegaan”, zegt Lydia Peeters.
Werken in 2023
De Werkvennootschap heeft dus geen vergunning voor de ombouw van de R4 in Zelzate. Toch gaan minister Peeters en de bouwheer van project R4WO in de Gentse kanaalzone verder met de herinrichting van de R4 West en Oost in de overige zones. De werken aan de andere zones in de Gentse havenregio starten begin 2023.
“Dankzij de ombouw kunnen autobestuurders in de toekomst op de R4 blijven rijden zonder kruispunten tegen te komen, maar de grootste verbetering komt er eigenlijk voor de fietsers. Dankzij nieuwe fietsbruggen, -tunnels en -onderdoorgangen zal alle fietsverkeer volledig conflictvrij verlopen”, besluit minister Peeters.