Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Grote ingrepen aan bruggen en tunnels op 42 snelwegwerven

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) begint de komende maanden samen met Lantis en De Werkvennootschap aan een nieuwe reeks structurele ingrepen aan snelwegen, tunnels en bruggen.

Grote ingrepen aan bruggen en tunnels op 42 snelwegwerven Gent Oost-Vlaanderen _ foto AWV
© Kris Van de Sande - www.krisvandesande.be
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters presenteerde in Heverlee 42 nieuwe grote bouwwerven, goed voor in totaal 81 km nieuw of vernieuwd wegdek. Het gaat om een investering van 476 miljoen €. De Oosterweelwerken zijn daarbij niet inbegrepen.

Dagelijks worden gemiddeld 66 miljoen voertuigkilometers afgelegd op ons hoofdwegennet, een enorm aantal voor een relatief kleine regio. Onze autosnelwegen zijn ook van groot belang voor het Europese vervoer.

“Onze snelwegen verbeteren de jongste jaren en met deze werken gaan we nog een stap verder. Toch worden we in Vlaanderen nog steeds geconfronteerd met een onderhoudsachterstand. Door te investeren in de renovatie, de vernieuwing en het onderhoud van onze infrastructuur zorgen we voor de noodzakelijke omslag. Zo bouwen we aan een veiliger, vlotter en toekomstbestendig wegennet op lange termijn”, aldus minister Peeters.

Ook de werken aan tunnels en bruggen springen in het oog met onder andere de vernieuwing van de verlichting en wandpanelen in de Kennedytunnel, de aanleg van een calamiteitendoorsteek in de Vierarmentunnel, de grondige renovatie van de Leonardtunnel en de renovatie van het viaduct in Vilvoorde. 

Minder hinder

Wegenwerken zorgen onvermijdelijk voor hinder. “Kijk dus voor je vertrekt op de website wegenenverkeer.be. “Zo zie je precies op welke snelwegen welke werken met welke hinder gepland zijn”, adviseert het AWV.

Dit jaar wordt de grootste hinder verwacht aan:
• de E313 met de heraanleg van de brug aan Wommelgem;
• de E40 met de vervanging van de portieken en de aanleg van pechhavens aan Sterrebeek;
• de vernieuwing van de Trompetaansluiting R8/A19 aan Wevelgem;
• de Brusselse binnen- en buitenring (R0) met de start van de renovatie van het viaduct aan Vilvoorde (De Werkvennootschap);
• de E40 met de vernieuwing van twee bruggen aan Erpe-Mere.
• de Antwerpse Kennedytunnel met de vernieuwing van de verlichting en wandpanelen.
 
Om de hinder te beperken stemt AWV de timing van de werken af met partners zoals Touring, VAB, Febetra, VOKA en Logistiek Vlaanderen. Ook worden gelijktijdige grote wegenwerken in dezelfde omgeving vermeden. De omleidingsroutes worden vooraf onderzocht om ze hindervrij te houden.  

Veiligheid

Op de wegenbouwwerven zijn dag en nacht arbeiders aan het werk. De snelheid aan werven wordt gecontroleerd met – naast bemande controles – ook de inzet van semi-vaste snelheidscamera’s en mobiele trajectcontroles.

“We nemen maatregelen om de veiligheid aan de werfzone te verhogen. Elk jaar gebeuren er ongevallen. Hou je aan de snelheidslimiet, respecteer de signalisatie en wees extra aandachtig bij het naderen van een werfzone”, zo roept minister Peeters op.
Foto’s: © AWV
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten