Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Infrabel investeert 33,5 miljoen € in North Sea Port

De Belgische spoorbeheerder Infrabel en de federale regering investeren de komende jaren bijkomend 33,5 miljoen € in het Gentse deel van North Sea Port. Heel wat nieuwe sporen en aanpassingen moeten zorgen voor een snellere toegang tot de terminals en een betere ontsluiting naar het Europese achterland.  

Infrabel investeert 33,5 miljoen € in North Sea Port

Infrabel wil het goederenvervoer per spoor doen toenemen en investeert uitgebreid in grote goederenstromen. North Sea Port wil het aandeel goederenvervoer per spoor doen toenemen van 9% tot 15% om het vervoer tussen de haven en het Europese achterland te verduurzamen. Er wordt zowel aan het Kluizendok op de linkeroever van het Kanaal Gent-Terneuzen, als aan het Mercatordok op de rechteroever fors geïnvesteerd in spoorinfrastructuur.

Ringspoor

Aan het Kluizendok wordt de bestaande bundel om goederentreinen voor te sorteren uitgebreid van vier naar acht sporen van elk telkens 750 m lang. In de toekomst is er zelfs nog een uitbreiding tot zestien sporen mogelijk.

Bovendien komt er een nieuw aan te leggen ringspoor dat aansluit op de ITG-containerterminal naast het kanaal en dat zorgt voor een betere ontsluiting van de bedrijven rondom het dok. Ten slotte komt er een studie voor de aansluiting van het Kluizendok met een nieuw spoor op de bestaande spoorlijn naar Terneuzen.

Mercatordok

Ook de spoorbundel nabij het Mercatordok wordt uitgebreid: de zes sporen van de bundel worden verlengd tot 750 m om onder meer containertreinen een plaats te geven. De uitbreiding laat toe de aanpalende bedrijven zoals Volvo Car Gent, Stukwerkers en DFDS op de lijndienst Gent-Göteborg beter te ontsluiten en de capaciteit via het spoor te verhogen.

Naast de investeringen nabij het Kluizendok en het Mercatordok zal Infrabel nog een aantal bestaande aansluitingen renoveren. Bovendien voorziet Infrabel de mogelijkheid om bijkomende spooraansluitingen in de haven te realiseren.

De spooruitbreidingen aan het Kluizendok en het Mercatordok zorgen op termijn voor meer goederenvervoer. Dat vervoer passeert het nabijgelegen rangeerstation Gent-Zeehaven. Daar wordt ook een aantal wissels vernieuwd.

Deze investeringen gaan samen met het afschaffen van spoorwegovergangen op de spoorlijn L204 op de rechteroever naast de R4-Oost. Deze spoorlijn zou in de toekomst een verlenging kunnen krijgen tot in Terneuzen en ter hoogte van ArcelorMittal de R4-Oost kruisen. Ook hier worden studiekosten voor voorzien.

Multimodale haven

Vanaf mei zullen er drie bestaande sporen verlengd zijn tot een lengte van 750 m, op Europese maat dus. Dit sluit aan bij de stappen die North Sea Port zet om de haven verder te ontwikkelen als een echte multimodale haven waar het vervoer tussen de haven en het Europese achterland naadloos van binnenvaart, op het spoorvervoer of op het wegverkeer kan worden gewisseld.

“De investeringen in de spoorinfrastructuur van North Sea Port zijn een duidelijk signaal van de federale regering en van Infrabel. Het spoor is de toekomst. Van de modal shift voor het goederenvervoer een succes maken, dat begint in de havens, dat begint hier. Binnenkort organiseren we samen met North Sea Port een evenement waar we onze plannen aan alle betrokkenen voorstellen”, aldus Benoît Gilson de CEO van Infrabel.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten