Het grootste aandeel van dit budget gaat naar het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) dat met een bedrag van ruim 799 miljoen € liefst 576 projecten op de agenda heeft staan. Het AWV wordt gevolgd door De Vlaamse Waterweg met 294 miljoen € of 128 projecten en De Werkvennootschap op ruim 176 miljoen € of 48 projecten.
Vervoersmaatschappij De Lijn kan rekenen op ruim 264 miljoen € investeringsmiddelen. Dat bedrag zal onder meer worden besteed aan spoorvernieuwingen, aanpassingen in de stelplaatsen, ICT-projecten en het vergroenen van de busvloot.
Voor het Departement Mobiliteit en Openbare Werken wordt bijna 500 miljoen € uitgetrokken, wat goed is voor 34 projecten. Het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken beheert 7.000 km aan gewest- en autosnelwegen, aan 1076 km bevaarbare waterwegen, 2.777 kunstwerken (bruggen, tunnels en keermuren) en 7.700 km aan fietspaden. Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) en Lantis zijn elk goed voor telkens 64 miljoen €.
“We houden ons aan onze belofte en blijven volop verder investeren in fietsinfrastructuur waarvoor volgend jaar 300 miljoen € wordt uitgetrokken. Investeringen zijn nodig indien we mensen massaal willen stimuleren om voor de fiets te kiezen”, aldus minister Peeters.
Vandaag gebeuren 16% van de verplaatsingen met de (elektrische) fiets. Het aandeel van de fiets in de functionele verplaatsingen in Vlaanderen wil Peeters uiterlijk tegen 2025 doen stijgen tot 20%. De bestaande infrastructuur moet ook veiliger worden. Bruggen en tunnels worden in 2022 aangepakt voor een bedrag van 185 miljoen €.
Inzake duurzaamheid ligt de focus op tal van waterbeheersing en -beveiligingswerken waarvoor 87 miljoen € wordt uigetrokken. Inzake kustbeveiligng reserveert de Vlaamse regering 50 miljoen €, bestemd voor zandsuppletie en infrastructuur. Ook de investeringen op het Albertkanaal en de Seine/Schelde worden voortgezet. Hiervoor is ongeveer 80 miljoen € gereserveerd.
Het ontwerp Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2022 van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken kan je
hier downloaden in PDF-formaat. Begin 2022 zal dit ontwerp GIP aangepast worden aan de stand van de vastleggingen GIP 2021. Het GIP 2022 wordt dan formeel goedgekeurd door minister Lydia Peeters.