“Bij een groot mobiliteitsproject zoals dit beginnen de voorbereidingen jaren op voorhand. Nu start de procedure voor de minnelijke verwerving. Dit jaar zullen we de reeds verworven leegstaande panden aan de hoek van de Oude Diestsesteenweg met de Diestsesteenweg afbreken. Daarna volgen het masterplan en het ruimtelijk uitvoeringsplan (rup) met een onteigeningsplan voor nog eventueel te verwerven woningen. De herinrichtingwerken zullen vermoedelijk in 2024 kunnen beginnen”, zegt schepen van Ruimtelijk Beleid Carl Devlies.
In 2019 startte een studiebureau in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer, de beheerder van de Diestsesteenweg, met een grootschalige studie over de herinrichting van de Diestsesteenweg, meer bepaald het 15,4 km lange stuk tussen de Kop van Kessel-Lo en de stelplaats van De Lijn in Kraasbeek (Tielt-Winge).
Na het voorbereidende studiewerk zal een ontwerp uitgewerkt worden voor de volledige herinrichting van de steenweg. De toekomstige herinrichting omvat de aanleg van veilige en comfortabele fietsinfrastructuur, de creatie van een vlotte doorstroming voor het openbaar vervoer en de verbetering van de levenskwaliteit langs de steenweg.
“Met dit grote wegenproject verbeteren we de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit. Ook is een vlotte aansluiting van de fietssnelwegen naar Aarschot, Diest en Tienen en het regionale openbaar vervoer op het station en de Leuvense ring verzekerd”, verklaart Devlies.
De Diestsesteenweg is vandaag een doorn in het oog van vele Leuvenaars: ze is onveilig voor zowel voetgangers, fietsers, auto’s als bussen. De aansluiting van de steenweg vormt ook een flessenhals vol verkeersopstoppingen. Bovendien staan er langs dit gedeelte van de steenweg verschillende panden leeg en is de woonkwaliteit beperkt.
“Samen met de eigenaars en bewoners onderzochten we in 2017 en 2018 reeds de verschillende ontwikkelingsscenario’s voor het gebied. Om aan de hedendaagse normen en de kernpunten van ons ruimtelijke structuurplan te voldoen, moeten er onder meer afzonderlijke rijstroken voor het openbaar vervoer en de fietsers worden aangelegd, evenals een groene en aangename invulling van de publieke ruimte”, aldus schepen Devlies.
De Diestsesteenweg is echter te smal om deze plannen uit te voeren. Om extra ruimte te creëren moeten er gebouwen gesloopt worden. Dat kan enkel wanneer deze panden in het bezit zijn van de stad of het Agentschap Wegen en Verkeer. Daarom zullen de gebouwen worden gekocht of als het niet anders kan, onteigend. Zo komt er ruimte vrij om de steenweg te verbreden.
“Onteigening gebeurt enkel indien de koper en verkoper niet tot een overeenkomst komen, pas dan zal worden overgegaan tot een eenzijdige onteigening”, beklemtoont Carl Devlies.
Op de Diestsesteenweg zijn verschillende panden reeds eigendom van de stad. Voor de gebouwen waar geen minnelijke schikking mogelijk is, neemt Wegen en Verkeer het initiatief tot onteigening.
Voor de Oude Diestsesteenweg en de IJzerenwegstraat probeert de stad Leuven een aantal panden minnelijk te verwerven. Als dat niet lukt, zal de stad deze laatste woningen bekomen via een ruimtelijk uitvoeringsplan met onteigeningsbevoegdheid. Voor bewoners worden ook mogelijkheden voor eventuele herhuisvesting bekeken.