De brug komt er in samenwerking met Brussels Airport, dat grond ter beschikking stelt voor de fietsbrug, en met financiële steun van de Europese Unie. “Het gaat om een gezamenlijke investering van 1,8 miljoen €. Met dit project willen we zorgen voor een extra boost voor het woon-werkverkeer per (e-)fiets”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
Dagelijks pendelen talrijke werknemers tussen Vilvoorde en Brucargo. Met de fiets zijn de opties beperkt. Of je nu via de Schaarbeeklei (N1) of de Woluwelaan (R22) gaat, je rijdt er sowieso naast het drukke autoverkeer.
“Om werknemers aan te zetten vaker op de fiets te stappen, investeren we vanuit Vlaanderen in deze nieuwe verbinding. De fietssnelweg F214 ligt er al, maar met een nieuwe fietsbrug over de Haachtstesteenweg fiets je vanaf het voorjara van 2022 rechtstreeks naar Brucargo, zonder nog een wagen te kruisen”, aldus minister Peeters.
“Brussels Airport wil echt een intermodale hub zijn, een knooppunt waar de verschillende vervoersmiddelen samenkomen: auto, trein, tram, bus en fiets”, zegt Arnaud Feist uit, CEO van Brussels Airport Company.
“Na de inhuldiging enkele maanden geleden van de verbinding tussen de fietssnelweg F3 Brussel-Leuven en de passagierszone van Brussels Airport, zal binnenkort ook de cargozone van onze luchthaven worden voorzien van een verbinding met de fietssnelweg F214 en de aangrenzende fietspaden. Zo kan ook wie in de cargozone werkt, gemakkelijk met de fiets naar het werk komen”, aldus Feist.
Het Agentschap Wegen en Verkeer kan voor de bouw van de nieuwe fietsbrug gebruik maken van gronden van Brussels Airport. Die terreinen zijn nodig om de taluds - de opgehoogde hellingen waarop de brug steunt - aan te leggen. De brug komt namelijk een heel stuk boven de Haachtsesteenweg te liggen, aangezien er voldoende vrije ruimte nodig is voor vrachtverkeer onder de brug.
Brussels Airport stelt niet enkel grond ter beschikking, de luchthaven investeert ook 200.000 € in de fietsbrug. De Europese Unie legt 700.000 € bij uit het EFRO-fonds, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Vlaanderen investeert 900.000 €.
De fietsbrug zelf, een stalen constructie van 40 m lang, wordt momenteel aan elkaar geknutseld in een atelier. Voor de brug met grote hijskranen over de Haachtsesteenweg kan worden getild, moet er eerst op het terrein nog vanalles gebeuren.
Op woensdag 15 september startte aannemer Colas Belgium met groenwerken, daarna voert hij grond aan om de schuine helling naast de weg op te hogen. Daarna worden de fietspaden aangelegd die aansluiten op de nieuwe brug. De brug werd ontworpen door ingenieurs van de afdeling Expertise Staal en Beton van het departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. Volgens de planning is de brug fietsklaar tegen het voorjaar van 2022.