Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Omgevingsvergunning voor fietspadenproject Beernem en Wingene

De Vlaamse regering heeft de omgevingsvergunning goedgekeurd voor de tweede fase van de aanleg van het fietspad langs de N370 tussen Wingene en Beernem, vanaf de Blauwhuisstraat tot de Torenweg. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) hoopt in de loop van 2021 de werken te kunnen aanbesteden en starten. In het project zijn heel wat natuurcompensaties voorzien. Het hele project moet nog aanbesteed worden. Indien de aanbestedingsprocedure vlot verloopt, zullen de werken in de loop van 2021 kunnen beginnen.  

Omgevingsvergunning voor fietspadenproject Beernem en Wingene3
De N370 is geselecteerd als een schakel in het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. De fietsinfrastructuur is er echter onbestaande en voldoet dus allerminst aan de hedendaagse veiligheids- en comforteisen. Met de aanleg van het ontbrekende stuk tussen de Blauwhuisstraat (Wildenburg) en de Torenweg (Aanwijs) worden de kernen van Wingene en Beernem nu ook voor fietsers met elkaar verbonden.
 
De werken in opdracht voor AWV omvatten de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad langs de gewestweg N370 tussen de Blauwhuisstraat en de Torenweg. Het fietspad zal een breedte hebben van 2,5 m en sluit in het zuiden iets voor het kruispunt Oude Bruggeweg - Blauwhuisstraat aan op de veilige fietspaden langs de N370 (fietspadenproject fase 1).
 
 Dat is het project dat momenteel in uitvoering is tussen De Gruyterdreef en de Blauwhuisstraat. In het noorden sluit het dubbelrichtingsfietspad aan op de oostelijke parallelweg langs de N370.
 
Het fietspad wordt aan de oostkant van de N370 aangelegd (kant Vagevuurbossen). Dit werd door alle betrokken actoren in 2010 beslist in de startnota. Een fietspad aan de oostkant vergt immers minder oversteekbewegingen.
 
De startnota kreeg vervolgens een gunstig advies van de kwaliteitsauditor. In 2015 werd het voorontwerp van dit dossier goedgekeurd en vervolgens werden de noodzakelijke onteigeningen uitgevoerd. De eerste fase van dit dossier werd in 2017 opgestart en is momenteel in uitvoering.

Verharding gewestweg

Gelijktijdig met de aanleg van het fietspad wordt ook de verharding van de gewestweg heraangelegd. Naast het nieuwe dubbelrichtingsfietspad worden stukken nieuwe grachten (ter hoogte van de Reigerlostraat) aangelegd en waar nodig hersteld. Ter hoogte van parking Aanwijs wordt een middenberm voorzien om de oversteekbaarheid voor recreanten te verbeteren en de onthaalparking Aanwijs te ontsluiten (in- en uitrit).
 
De ontwerpplannen hiervoor werden opgemaakt in opdracht van de Vlaamse Landmaatschappij. De uitvoering wordt meegenomen in het dossier van het Agentschap Wegen en Verkeer om de hinder voor de weggebruikers zoveel mogelijk te beperken.

Natuurcompensatie

Voor de aanleg van het veilige dubbelrichtingsfietspad moet een bosstrook van maximaal 5 m breed gerooid worden. Om die verdwijning van dat groen te compenseren en te milderen worden een aantal maatregelen genomen.
 
Zo is de Vlaamse Landmaatschappij recent reeds gestart met de uitvoering van de compenserende natuurinrichting op een graslandperceel langs de Vagevuurstraat in Wingene. Een deel van het perceel werd afgegraven voor de aanleg van een ven en de ontwikkeling van een schraal grasland. Een ingebuisd bovenloopje van de Blauwhuisbeek werd weer opengelegd. De bebossing met loofhout (1,1 ha) en het herstel van een eikendreef volgen.
 
Op het grondgebied van Beernem, waar de gewestweg aan weerszijden het bos doorsnijdt, worden onder de N370 twee wildkokers aangelegd. Op die manier kan klein wild veilig de gewestweg kruisen. Er komt ook een eekhoornbrug. Dat is een enkelvoudige touwbrug, waarbij een touw over de weg wordt gespannen tussen twee bomen, zodat kleine boombewonende zoogdieren de gewestweg kunnen kruisen.
 
Langs het wegvak wordt geen nieuwe verlichting geplaatst om de fauna in het bos niet extra te verstoren. Indien de bestaande verlichting vervangen wordt, zal dit een vleermuisvriendelijke verlichting zijn.
 
Ook wordt een nieuwe bosmantel (een struikenrand in de overgang van loofbos naar open terrein) gecreëerd van 8 m breed en ongeveer 700 m lang. De bosrand is immers altijd wat dichter begroeid dan het midden van het bos. Omdat de bosrand gerooid wordt voor de aanleg van het fietspad, wordt de vorming van een nieuwe bosmantel gestimuleerd door de aanplant van struiken in de eerste meters naast het nieuwe fietspad.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten