De huidige organisatie van de knooppunten is verouderd en leidt vanwege de hoge verkeersintensiteiten tot filevorming op zowel binnen- als buitenring. De herinrichting moet de verkeersveiligheid en leefomgevingskwaliteit op deze punten verbeteren en past in het project ‘Werken aan de Ring’.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters reageert tevreden. “De vier knooppunten aan de Oostkant van de Brusselse Ring zijn filegevoelige punten. Met de goedkeuring van de startnota’s kunnen we verder werken richting een duurzame oplossing voor de omgeving. We willen niet enkel zorgen voor een betere doorstroming maar ook voor een verhoogde verkeersveiligheid voor alle weggebruikers. In de projecten willen we ook inzetten op de multimodale bereikbaarheid en de leefbaarheid in de omgeving. In afwachting van de volledige herinrichting van de vier knooppunten, maken we alvast volop werk van quick-winprojecten die o.a. een alternatief moeten bieden voor de auto. Zoals de aanleg van een nieuwe fietssnelweg tussen Maleizen en Herrmann-Debroux en de bouw van een fietsbrug over de Ring in Tervuren”, meldt minister Peeters.
“Een belangrijk element in deze planprocessen is de aandacht voor de verbetering van de leefomgevingskwaliteit rond de infrastructuren. We willen inzetten op groenblauwe en ecologische verbindingen. We versterken de bosstructuren en zorgen voor veilige fietsverbindingen. Waar mogelijk zullen we ook ontharden. Zo zoeken we naar een win-win-situatie en gebruiken we de infrastructuurprojecten als hefboom voor de kwalitatieve inrichting van de groene, Vlaamse rand. Bosuitbreiding sluit aan bij het Zoniënwoud en past ook in het project Brabantse wouden”, zegt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir.
Sinds 2018 werkt De Werkvennootschap samen met alle belanghebbenden aan de toekomst van de oostelijke ring. Door in te zetten op een hogere fijnmazigheid en directheid bij het (her)inrichten en verbeteren van de infrastructuur komen we tot een beter leesbare, meer logische en verkeersveilige infrastructuur met minder incidenten en een verbeterde doorstroming. Daarnaast wordt de leefomgevingskwaliteit verbeterd door rekening te houden met aspecten van o.m. geluid, lucht, gezondheid en klimaatbestendigheid. Het betreft niet enkel de bebouwde ruimte leefbaarder maken, maar ook de groenblauwe, ecologische verbindingen versterken en de open ruimte vrijwaren en kwalitatief versterken.
Participatie
De herinrichting van de knooppunten is een deel van het project ‘Werken aan de Ring’. Via een uitgebreid overlegmodel zal De Werkvennootschap in dialoog gaan met alle Vlaamse en Brusselse overheden, georganiseerde actoren, bevolking en bedrijven. Na de goedkeuring van de startnota volgt een brede raadpleging van de bevolking in het najaar van 2021. In kader van het overlegplatform voor gewestgrensoverschrijdende projecten zal ook overleg gepleegd worden met het Brusselse Gewest, de federale en de Waalse regering.