Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Verkeersdoorstroming in het Waasland en rond de Waaslandhaven wordt aangepakt

De Vlaamse regering keurde de startnota goed van een proces dat het verkeer op de N451 en de E34 ter hoogte van het afrittencomplex van Vrasene en rond de Waaslandhaven vlotter en vooral veiliger moet maken.

Verkeersdoorstroming in het Waasland en rond de Waaslandhaven wordt aangepakt
Concreet wil men het havenverkeer beter scheiden van het lokale verkeer op de N451 tussen Vrasene en Kieldrecht, een betere ontsluiting voorzien van de Waaslandhaven op het hoofdwegennetwerk, evenals een rechtstreekse ontsluiting van het havenverkeer op de E34.
 
Een afzonderlijk fietsnetwerk is eveneens in de plannen opgenomen. De startnota maakt echter nog geen keuzes. De verschillende opties doorlopen nu een adviesronde en in een volgende fase volgt ook een publieke raadpleging van de bevolking en alle belanghebbenden.
  
Wie op de E34 al eens de afrit Vrasene neemt, heeft het ongetwijfeld al gemerkt. Het havenverkeer van en naar het westelijke deel van de Waaslandhaven mengt zich er met het lokaal verkeer op de N451, de verbindingsweg tussen Nieuwkerken-Waas, Vrasene, Verrebroek en Kieldrecht wat voor verkeersproblemen en onveilige situaties zorgt.
 
Een afzonderlijke ontsluiting van het havenverkeer op de E34 dringt zich al een tijdje op want de met de uitbreiding van de Waaslandhaven op Linkeroever klinkt ook de roep naar extra toegangswegen om de toegenomen containercapaciteit aan- en af te kunnen voeren.
  
De Vlaamse regering keurde daarom op de laatste ministerraad voor het zomerreces de startnota goed die de plannen voor een veiligere verkeerssituatie rond de E34 en de Waaslandhaven moet concretiseren. Ook de verkeerswisselaar met de R2 en het complex Melsele worden in het onderzoek betrokken.
  
Vijf doelstellingen
  
De Vlaamse regering heeft in de startnota vijf plandoelstellingen geformuleerd die zullen worden uitgewerkt:
1. Het ontsluiten van de Waaslandhaven op het hoofdwegennetwerk;
2. Het Haventracé aansluiten op de E34;
3. Het dorpen- en havenverkeer scheiden;
4. Een performant fietsnetwerk voorzien door aanpassingen aan de bovenlokale fietsverbindingen:
- de haven bereikbaarder maken voor fietsers;
- (school)fietsroutes tussen de kernen/dorpen opwaarderen en de haven als recreatieve fietsbestemming verbeteren;
5. Het ruimtelijk en landschappelijk inpassen van de (nieuwe) infrastructuren:
- het maximaal vrijwaren en waar mogelijk versterken van bestaande natuur- en landschapswaarden.
 
“Met de goedkeuring van deze startnota zetten we een belangrijke stap om de leefbaarheid in en rond de Waaslandhaven op de te krikken. De plannen voor een gezondere verkeerssituatie en voldoende aandacht voor fietsers en openruimte vormen het eerste hoofdstuk van Emooi verhaal. We kijken nu naar de omwonenden en de belanghebbenden om samen het vervolg te schrijven en de kansrijke scenario’s met voldoende draagvlak te kiezen”, zegt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir.
Alternatieven
 
In de startnota zijn nog geen keuzes gemaakt, maar werden wel reeds verschillende redelijke alternatieven opgenomen:
Ter hoogte van het bestaande complex Vrasene zijn volgende inrichtingsalternatieven weerhouden:
- een nieuw Hollands complex voor Waaslandhaven-West met opheffing van het bestaande complex Vrasene. Binnen deze configuratie zijn drie alternatieven uitgewerkt die onderling verschillen op vlak van de ligging van het nieuwe complex ten opzichte van de ecologische cluster langs de Watergang Hoge Landen;
- een bijkomend ongelijkgronds complex voor Waaslandhaven-West naast het bestaande complex Vrasene;
- een bijkomend Hollands complex voor Waaslandhaven-West naast het bestaande complex Vrasene. Binnen deze configuratie zijn twee alternatieven uitgewerkt die onderling verschillen op vlak van de ligging van het nieuwe complex ten opzichte van de ecologische cluster langs de Watergang Hoge Landen.
 
Aan de verkeerswisselaar E34/R2 zijn twee inrichtingsalternatieven verder te bestuderen: een vergrote ‘druppel’ en een compacte knoop.
 
Voor het complex Watermolen worden nog verschillende mogelijkheden onderzocht. Dit complex vormt de link tussen de Westelijke Ontsluitingsweg Waaslandhaven (WOW) en de E34.
 
Voor de extra fietsverbinding over de E34 worden 4 alternatieve locaties meegenomen in het verder onderzoek.
 
De startnota is nog maar de eerste stap in een traject dat moet leiden tot definitieve beleidskeuzes op een later moment. Over de startnota en over de plandoelstelling wordt nu het advies gevraagd aan Saro en Mina-raad, de gemeenten Beveren en Zwijndrecht, de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen, en de door de Vlaamse regering bepaalde adviesinstanties. Na de zomervakantie wordt ook een consultatie van de ruime bevolking georganiseerd.
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten