Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Vlaams testproject met asfaltverjongers moet levensduur van wegdek verlengen

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) herstelt volgende week, als de weersomstandigheden het toelaten, het wegdek van de Elderenstraat - Rode Kruislaan (N758) in Tongeren en Bilzen over een afstand van ongeveer 2,5 km. Het gaat om een testproject waarbij een aantal asfaltverjongende producten worden ingezet die op lange termijn de kwaliteit van het wegdek beter in stand moeten houden tegen beperkte kosten.

Vlaams testproject met asfaltverjongers moet levensduur van wegdek verlengen
Het AWV blijft als beheerder van de Vlaamse gewest- en autosnelwegen onderzoek verrichten om het wegennet op een zo  duurzaam, efficiënt en rendabel mogelijke manier te onderhouden. In dit kader zal het agentschap nu een test met asfaltverjongings-technieken uitvoeren. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters vindt het belangrijk om te investeren in innovatieve technieken die duurzaam zijn en tegelijk kostenbesparend werken.
 
Onze wegen hebben steeds meer te lijden onder het toenemende verkeer en extremere weersomstandigheden. Om een dure totaalrenovatie van het wegdek te voorkomen, wordt het wegdek vaak onderhouden met een preventieve bestrijking. Hierbij wordt een dunne beschermlaag op het asfalt gezet, met behulp van een laag bitumen met kleine steentjes erop. Door de verhoogde waterdoorlatendheid kan het wegdek langer meegaan. Ook de hinder voor de omgeving en het verkeer blijft beperkt en de onderhoudskosten liggen lager.

Verbeterd alternatief

Tijdens het komende project in Tongeren en Bilzen zal het AWV vier producten testen die niet alleen een beschermlaag aanleggen met verhoogde waterdoorlatendheid, maar vooral ook een chemische interactie aangaan met het onderliggende wegdek. Onder invloed van de producten zal het aanwezige bitumen in het asfalt opnieuw elastischer worden, zullen de hechtingen opnieuw verstevigd en kleine scheuren opgevuld worden.
 
De vier producten worden bij dit project naast elkaar getest en afgewogen om de duurzaamheid, efficiëntie en rendabiliteit te bepalen. Een bijkomend voordeel ten opzichte van de huidige bestrijkingsmethode is dat er geen steentjes aan te pas komen die vlak na de aanleg of na enkele jaren los kunnen liggen. Er wordt wel met zand gewerkt.

Vijf testvakken

Concreet zal het AWV samen met het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) vijf testvakken van elk 500 m laten bestrijken. De bestrijkingen worden over de volledige wegbreedte aangebracht. Op vier vakken komen asfaltverjongende producten. Op het laatste vak zal de traditionele bestrijkingsmethode met steentjes in bitumen worden toegepast.
 
Over twee jaar zal binnen elk testvak opnieuw een zone van 250 m bestreken worden met hetzelfde product. Tussen deze vakken komen telkens zones van 50 m waarin het wegdek niet wordt behandeld. Deze zullen dienen als referentievakken. Om de kwaliteit van de toepassingen te evalueren zal het AWV gedurende de volgende jaren verschillende parameters meten en volgen.
 
“Het asfalt zal als het ware verjongen, waardoor de levensduur van het bestaande wegdek bijkomend verlengd wordt. We onderzoeken op regelmatige tijdstippen het rendement van het wegdek. Vermoedelijk zal het langer kwalitatief meegaan, aan een lagere kostprijs door de beperkte ingrepen”, aldus het AWV.
 
Het is de eerste keer dat deze asflatverjongende producten en technieken worden toegepast in Vlaanderen. In Nederland is de techniek bekender, maar op een ander soort onderliggend (zeer open) asfalt.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten