Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Infrastructuur

Vlaamse regering zet dit jaar 38 snelwegwerven in gang

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Lantis en De Werkvennootschap zullen dit jaar samen 38 snelwegwerven starten. Het gaat onder meer over de aanleg van de spitsstrook op de E314, tussen Leuven en Aarschot, de werken aan het viaduct Gentbrugge en de renovatie van het viaduct E314 in Boorsem. De wegenwerven van het AWV zijn goed voor een investering van 205 miljoen €.

Vlaamse regering zet dit jaar 38 snelwegwerven in gang-FOTO (c) AWV (3)
© Kris Van de Sande - www.krisvandesande.be

 

Het Vlaamse regeerakkoord stelt een hoog investeringsritme voorop met een aantal belangrijke investeringsprojecten. “Investeringen in ons wegennet zijn noodzakelijk voor een vlot en veilig verkeer en vormt een belangrijke motor voor onze Vlaamse economie. Hiermee geven we ook een boost aan de wegenbouwsector. Heel wat autosnelwegen in Vlaanderen hebben nood aan investeringen in onderhoud, meer verkeersveiligheid, doorstroming en capaciteit”,, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
 
“De verkeersluwe periode tijdens de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we bepaalde werven in 2020 vervroegd konden uitvoeren. Zo hebben we op de R4 tussen Melle en Merelbeke, richting Zelzate, vorig jaar al de werken kunnen uitvoeren die pas waren voorzien in maart 2021. Ook de werken op de E17 tussen Zwijndrecht en Kruibeke waren hierdoor versneld en vervroegd klaar. Een woord van dank voor de wegen- en waterbouwsector, die door verschillende maatregelen veilig en versneld zijn kunnen heropstarten is hier op zijn plaats”, aldus minister Peeters.
 
De werken die dit jaar de meeste verkeershinder zullen veroorzaken zijn:
• Fase 2 van de werken aan het viaduct in Gentbrugge;
• De herstellingswerken aan brug E313 in Westerlo;
• De onderhoudswerken op de Expresweg Brugge;
• De aanleg van de spitsstrook Leuven - Aarschot E314.
 
De 38 snelwegwerven bestaan onder andere. uit 52 km vernieuwde weg en 13 km nieuwe geluidschermen. Bij die laatste horen zowel vervangingen als plaatsingen op nieuwe locaties.
 
Op de snelwegwerven zijn vaak  dag en nacht arbeiders aan het werk om alles zo vlot en zo snel mogelijk te laten verlopen. Er worden  de nodige veiligheidsmaatregelen genomen om het aantal ongevallen in de buurt van de werfzone te beperken. Minister Peeters roept op om de verkeerssignalisatie én bijbehorende snelheidsverlagingen absoluut te respecteren.
 
“We vergeten het vaak, maar op een wegenwerf zijn mensen aan de slag die hun leven riskeren om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren. De snelheidsverlaging aan werken wordt niet zomaar aangekondigd: die is echt wel nodig voor de veiligheid van de aanwezige arbeiders en de weggebruikers. We zullen in 2021 ook extra inzetten op het sensibiliseren van chauffeurs om hun rijstijl aan te passen en aandachtig te blijven, zeker bij filevorming”, aldus Lydia Peeters.
 
Wegenwerken brengen onvermijdelijke hinder mee. Daarom stemt het Agentschap Wegen en Verkeer sinds enkele jaren de werven af met met publieke, private, binnen- eén buitenlandse partners. Voor de werken op snelwegen wordt ook op regelmatige basis overleg gepleegd met de protocolpartners (Touring, de VAB, de Truckersfederatie, ...). Zowel het gelijktijdig uitvoeren van verschillende werken op dezelfde locatie als het vermijden van wegenwerken op omleidingsroutes wordt elk jaar nauwgezet bekeken om de verkeershinder voor de weggebruikers zo laag mogelijk te houden. 
 
Een overzichtskaart van alle snelwegwerven.
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten