Group De Cloedt pioniert met onbemand varen
Een duwbak van aannemings- en milieubedrijf Group De Cloedt zal een jaar lang onbemand en vanop afstand bestuurd worden op het kanaal Ieper-IJzer en het kanaal Plassendale-Nieuwpoort. Het testen van het onbemande varen is naar verluidt een primeur. De Vlaamse Waterweg verleende op basis van recente Vlaamse regelgeving toestemming voor deze testvaarten. De test duurt één jaar.
De eerste zelfvarende duwbak maakt deel uit van de eerste vier volledig gemotoriseerde duwbakken van een totaal van 16 van Group De Cloedt. De duwbak zonder stuurhut zal grond van Diksmuide naar Oostende vervoeren. Het traject heeft weinig andere trafiek en is daarom een ideale testcase.
Stapsgewijs
De eerste weken zal nog een schipper aan boord zijn, wat het mogelijk maakt om in te grijpen wanneer nodig, ervaring op te doen en bij te stellen waar nodig. Pas wanneer er uitvoerig getest is, zal de schipper het schip volledig vanop afstand besturen. Daarvoor ruilt hij zijn plaats aan boord in voor een centraal controlecentrum aan de wal.
“In de eerste fase wordt de technologie getest met bemanning aan boord. Zo kan de schipper steeds de controle over het vaartuig overnemen. Na voldoende testen zal het schip onbemande testvaarten doen. Dit houdt in dat een schipper/operator in het controlecentrum de duwbak manueel zal besturen waarbij hij zowel bestaande navigatiehulpmiddelen als nieuwe technologie ter beschikking heeft om een veilige vaart te garanderen”, zegt Patrick Degryse, voorzitter raad van bestuur van Group De Cloedt.
Nauwkeurig varen
Het schip zal te volgen zijn via het Automatische Identificatie Systeem en automatisch een maximale snelheid van 6 km/u aanhouden. De technologie waarmee het vaartuig wordt aangestuurd, werd ontwikkeld en geïntegreerd door Seafar. In het Shore Control Center van Seafar in Antwerpen geven camera’s de schipper/waloperator een 360°-zicht. Zogeheten Lidar-technologie scant de omgeving rond het schip, zodat de waloperator alles rondom zijn vaartuig nauwkeuriger dan ooit kan inschatten. Op strategische plaatsen hangen luidsprekers en micro’s waardoor de bestuurder geluiden of boodschappen van de binnenvaartbegeleiders hoort en erop kan reageren.
“Seafar ontwikkelt technologie die het mogelijk maakt om geautomatiseerde binnenschepen vanop afstand te bedienen. Via het Shore Control Center worden verschillende onbemande schepen gemonitord en aangestuurd door een waloperator. Hiermee wil Seafar een antwoord bieden op het tekort aan bemanning in de binnenvaartsector en de operationele efficiëntie verbeteren. Het Shore Control Center maakt het mogelijk om met één waloperator verschillende vaartuigen aan te sturen”, stelt CEO Louis-Robert Cool van Seafar.
Vlaanderen neemt inzake onbemand varen de vlucht vooruit waarbij overheden (De Vlaamse Waterweg, Port of Antwerp), onderzoeksinstellingen en de private sector nauw samenwerken. “Als community builder willen wij als haven een open innovatieplatform zijn voor veelbelovende start-ups zoals Seafar. Daarom stelden we vorig jaar een locatie (Doeldok) en één van onze schepen (de Tuimelaar) ter beschikking, waarmee Seafar de eerste testen met deze technologie heeft kunnen uitvoeren in de haven. Dankzij de positieve resultaten van deze testen kan de technologie worden ingezet voor commerciële vaart, wat een belangrijke volgende stap is in de verdere ontwikkeling van slimme schepen”, zegt CEO Jacques Vandermeiren van Port of Antwerp.
De recent aangepaste regelgeving in Vlaanderen maakte deze testvaarten mogelijk en zorgt voor een internationale primeur. De Vlaamse Waterweg creëerde als eerste waterwegbeheerder in Europa een kader dat Smart Shipping toelaat. Het testgebied voor geautomatiseerde en autonome vaartuigen omvat het volledige netwerk van De Vlaamse Waterweg. De test loopt van 13 november 2019 tot 13 november 2020.
“De Vlaamse regering zet sterk in op innovatie. Innovaties met betrekking tot automatisering in de binnenvaart helpen de sector vooruit. Met het testen van onbemand varen bieden we een veelbelovend toekomstperspectief om het commerciële gebruik van de kleine waterwegen in Vlaanderen te stimuleren. Dit testproject illustreert het belang en de mogelijkheden van innovatie in de binnenvaart”, aldus Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
“De Vlaamse Waterweg nv is er van overtuigd dat innovaties met betrekking tot automatisering en digitalisering de sector vooruit kunnen helpen en zette daarom het Smart Shipping-programma op om regelgeving, scheepvaartmanagement en scheepstechnologie alle kansen te bieden in samenwerking met alle partijen. Deze nieuwe technologie zet binnenvaart nadrukkelijker op de kaart als groen, veilig en competitief alternatief voor het wegtransport. Smart Shipping zal de binnenvaart aantrekkelijker maken”, besluit Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv.