Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Materieel

'De elektrificatie van het machinepark is een logische evolutie'

Elke week geeft Bouwkroniek het woord aan een CEO of leidinggevende uit de brede Belgische bouwsector. Vandaag is het de beurt aan Dries Van Haut, managing director van Van Haut Construction Equipment (verdeler van o.m. Sennebogen, Magni, SBH, ..) en ook voorzitter van Sigma, de sectorvereninging van de Belgische materieelverdelers.

CEO Dries
Van welke nieuwe technologie verwacht u dat ze uw business de komende jaren het meeste zal beïnvloeden ?
Ik verwacht dat de energietransitie naar batterij-aangedreven machines en waterstofaandrijving de komende jaren een heel belangrijke rol zullen spelen. We merken dat se sector van de bouwmachines heel dikwijls de evolutie en tendensen van de auto- en vrachtwagenbranche volgt maar met een aantal jaren vertraging. De elektrificatie van het machinepark is dan ook een logische evolutie. Gezien de vereiste vermogens schat ik echter ook in dat er voor waterstof bij ons ook een grotere rol is weggelegd dan bij de personenwagens. De eerste voorzichtige projecten waarbij bouwmachines worden omgebouwd om te kunnen werken op waterstof zijn trouwens al aan de gang.
 
Welk bouwberoep moeten jongens en meisjes vandaag kiezen voor een goedbetaalde en interessante loopbaan in de bouwsector?
Zonder twijfel servicetechnicus voor zware machines. Al jaren kampen wij met een groot tekort dat nog elk jaar erger wordt. Werkzekerheid is absoluut gegarandeerd. Bovendien worden de machines steeds complexer en meer hightech waardoor de invulling van die job ook veel uitdagender en interessanter is geworden. De dagelijkse realiteit is niet meer de man/vrouw met de grote steeksleutel en vettige handen die een oliewissel doet op een machine maar de technicus die met zijn laptop een storing opspoort. De oliewissel moet uiteraard ook nog gebeuren, maar de focus verschuift toch meer naar de complexere interventies. Bijgevolg is ook de waardering voor de servicetechnicus ook veel groter dan voorheen en dan heb ik het vooral op de waardering door de klanten of machinisten.
 
Wat heeft de viruscrisis u geleerd over uw bedrijf ?
Het belang van de persoonlijke interactie. Dat dit belangrijk was in een klant-leverancier-relatie was uiteraard niets nieuws, maar dat ook de persoonlijke interactie tussen mijn medewerkers zo een belangrijke factor is voor het gesmeerd laten draaien van de organisatie was toch een eye-opener. Door telewerk en videocalls gaan de subtiele nuances in een conversatie verloren en krijgen we ook veel minder off-topic informatie mee die blijkbaar toch belangrijk zijn om op een optimale manier samen te werken.
 
Wat ziet u als de grootste bedreiging voor uw bedrijf/sector?
Weer zonder twijfel het gebrek aan technisch goed onderlegd personeel. De instroom is veel te klein, zowel voor technici als voor medewerkers op de technische binnendienst. Ook bij onze klanten is dat het geval met als gevolg dat eigenlijk steeds meer taken in de schoot van ons als leverancier geschoven worden en dus het tekort nog duidelijker voelbaar is bij ons. De war for talent is volop aan de gang en onze sector heeft niet steeds het meest sexy imago in vergelijking met bv. de autobranche. Daar moeten we zeker nog serieus aan werken.
 
Bouwen we nog steeds voor de eeuwigheid of krijgen gebouwen, wegen, bruggen straks een uiterste houdbaarheidsdatum?
Als ik dat even projecteer op de machinesector dan is het duidelijk dat net zoals bij vele andere producten de levensduur korter wordt. Ik zie daarvoor twee oorzaken. Enerzijds kan men met veel nauwkeuriger technieken machines gaan ontwikkelen zodat er minder latente reserves in de machine aanwezig zijn. In oudere bouwmachines zat een hoop ‘schrikijzer’ waardoor een toestel extra robuustheid bezat. Tegenwoordig probeert men bijna elke millimeter staaldikte te optimaliseren door gebruik te maken van computerondersteunde ontwerp- en rekentechnieken. Waar een oudere machine al eens zonder al te veel erg kon overbelast worden is dat nu veel minder het geval. Als machineleverancier wil je natuurlijk graag een versleten machine kunnen vervangen door een splinternieuwe, maar als ze te snel sneuvelen maak je toch ook geen al te beste beurt bij je klant. Anderzijds gaat de evolutie in onze maatschappij steeds sneller op allerhande vlakken zodat ook de machines ook sneller verouderen op het gebied van functionaliteit. Bouwwijzen en bouwtechnieken veranderen sneller zodat men sneller machines nodig heeft die dat ook kunnen uitvoeren.
 
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten