Bij wegenwerken bestaan altijd risico’s. Onderzoek heeft uitgewezen dat meer dan de helft van de incidenten plaatsvindt binnen het werkgebied zelf. Het merendeel van de ongevallen en verwondingen wordt veroorzaakt door een bewegend voertuig.
Dode hoeken op voertuigen behoren tot de grootste oorzaken van aanrijdingen en zijn vaak de belangrijkste reden waarom wegenwerkers om het leven komen of gewond raken. Beperkt zicht omdat er ‘s nachts wordt gewerkt, stoffige werkterreinen en slecht weer maken dit probleem nog erger. Bovendien moeten wegenwerkers vaak gehoorbescherming dragen, wat betekent dat ze naderende voertuigen niet altijd kunnen horen.
Voertuigveiligheidssystemen kunnen dit probleem echter aanpakken. Passieve systemen zoals spiegels en camera’s kunnen de bestuurder objecten in de dode hoek van het voertuig laten zien, terwijl actieve systemen, waaronder waarschuwingen voor de machinist en achteruitrij-alarmen, ervoor zorgen dat bestuurders onmiddellijk worden gewaarschuwd dat er zich een object of persoon bij het voertuig bevindt. Voetgangers weten dan meteen dat er een voertuig in de buurt is.
“Dergelijke actieve veiligheidssystemen zijn van cruciaal belang om bestuurders te helpen en de veiligheid van mensen die in deze omstandigheden werken te verbeteren. Daarom raden wij voor de ultieme veiligheid altijd aan dat voertuigen worden uitgerust met een combinatie van zowel passieve als actieve systemen, zoals camera’s en alarmen”, zegt Huib Slijkhuis van Brigade Electronics, een bedrijf dat gespecialiseerd is in voertuigveiligheid.
Eén van deze veiligheidsoplossingen is de Backeye 360 die de bestuurder in realtime en in één enkele weergave een compleet beeld geeft van de omgeving rondom het voertuig. Het systeem combineert beelden van diverse ultra-groothoekcamera’s, wat resulteert in een realtime panoramische weergave van het voertuig en de omgeving rondom, zodat bestuurders mensen en objecten tijdens het maneuvreren duidelijk kunnen zien.
Actieve technologie, zoals op radar gebaseerde obstakeldetectie, kan zelfs onder de moeilijkste omstandigheden en in het donker stilstaande en bewegende objecten waarnemen en waarschuwt de bestuurder met een akoestisch en visueel signaal voor objecten op een bepaalde afstand van het voertuig.
Radarsystemen voor gebruik in zware omstandigheden werken zelfs bij hoge en lage temperaturen, zijn waterdicht en rookbestendig en het alarm is ook in omgevingen met veel lawaai duidelijk hoorbaar. Dit maakt ze ideaal voor het gebruik op bouwterreinen.
Het Britse bedrijf Day Aggregates heeft in al zijn voertuigen veiligheidstechnologie geïnstalleerd. Alle laadschoppen, verreikers en trucks werden uitgerust met het robuuste radar-sensorsysteem Backsense.
“De radar biedt je een helpende hand als je in een heleboel spiegels moet kijken en hulpmiddelen bij het achteruitrijden gebruikt. Als je wordt afgeleid, bijvoorbeeld omdat iemand je plotseling over de radio oproept, dan probeer je misschien te veel informatie tegelijk te verwerken. Het radarsysteem voorkomt dat. Er is een scherm in de cabine dat je verschillende kleuren toont en piepsignalen geeft wanneer er zich iets of iemand binnen een bepaalde straal van het voertuig bevindt. Het zijn dus niet alleen visuele prompts, maar ook akoestische waarschuwingen”, aldus machinist Darren Harfield.