Dolkam Šuja test al meer dan 40 jaar allerlei machines en combinaties van machines om te kijken welke het beste aangepast zijn aan de mijnen in Slovakije. Hun conclusie is dat enkel een frontlader-graafmachine (front shovel excavator) echt geschikt is voor hun werk.
“De selectie van materieel voor mijnbouw wordt bepaald door de grondlagen en de beschikbare ruimte, maar er zijn ook regionale voorkeuren. Hoe verder naar het oosten, hoe vaker men frontladende graafmachines verkiest”, vertelt Peter Lam, specialist bij Volvo CE inzake sloop en bijzondere toepassingen.
Grote uitbreekkracht
“Het belangrijkste voordeel van de frontlader-graafmachine is de grote uitbreekkracht van de boom en de arm. Daardoor kan gewerkt worden met grotere bakken en wordt een hogere productiviteit gehaald. Je kan er ook beter mee werken als de manoeuvreerruimte beperkt is en er is minder slijtage aan bv. banden als je ‘scherpe’ materialen laadt”, vertelt hij nog.
Volvo CE nam de uitdaging van Dolkam Šuja aan en paste een rupsgraver (een EC480EL) aan met de hulp van SNS in Zuid-Korea. De machine van 47 ton liep van de band in de fabriek van Volvo CE in Changwon (Zuid-Korea) en kreeg bij SNS een aangepaste arm (2,3 m), boom (4,3 m), kantelbak (2,6 m³) en een bijkomend tegengewicht. De uitstorthoogte van de bak van de aangepaste machine bedraagt 4,5 m. Daarna werd de machine nog uitgebreid getest en pas daarna naar de klant gebracht, met een CE-keuring. Heel wat potentiële klanten uit Slovakije en Tsjechië zijn al naar de aangepaste machine komen kijken.
Het was niet voor het eerst dat Volvo CE een frontlader-graafmachine verkocht. Reeds in 2014 werd in Indonesië een aangepaste EC700CL verkocht voor het verplaatsen van hete hoogovenslak. Ook in India worden frontladende graafmachines van Volvo CE verkocht.