Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Graafmachine op diesel en waterstof vermindert CO2-uitstoot met de helft

CMB.TECH en Luyckx stelden zopas de eerste dual fuel-graafmachine op waterstof voor. Deze omgebouwde Hitachi-machine zorgt voor een graduele vergroening in de zware bouw- en grondverzetsector. Hiermee kunnen bouwbedrijven inzetten op de energietransitie met de machines van vandaag zonder permanent afhankelijk te zijn van de beschikbaarheid van waterstof. De machine wordt één van de blikvangers op Matexpo.

Excavator 02
“Grote aannemers hebben twee drijfveren om hun machinepark te vergroenen: aan de ene kant heb je de aandeelhouders en bestuurders die sterk willen inzetten op duurzaamheid in de bedrijfsvoering, vanuit hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Aan de andere kant levert werken met machines op groene energie een betere score op in de CO2-ladder bij openbare aanbestedingen. Dat laatste is een niet te verwaarlozen concurrentieel voordeel”, stelt Jos Luyckx, CEO van de firma Luyckx uit Brecht.
 
Dual fuel houdt in dat een deel waterstof bij de diesel gemengd wordt. Het is geen dieselvrije oplossing. Graafmachines op enkel waterstof laten draaien is nog een grotere horde om te nemen. Dual fuel wordt beschouwd als een transitietechnologie. De CO₂-uitstoot is veel lager omdat er veel minder diesel wordt ingespoten om het gewenste vermogen te krijgen. Het chassis van de graafmachine van Hitachi werd verlengd, om waterstoftanks toe te voegen. Die kunnen tot 30 kg waterstof bevatten, wat genoeg is voor ongeveer twee werkdagen.
 
“We kozen voor een 37 tons graafmachine als start voor deze dual fuel-technologie, want machines tot pakweg 13 ton kan je beter met een elektrische batterij vergroenen. Onze partner is CMB.TECH, een Belgisch bedrijf dat 15 jaar ervaring heeft in dual fuel voor bestelwagens, vrachtwagens, landbouwtractoren en schepen.”
 
“Op dit moment is dit de beste oplossing. De aanpassingen zijn een heel stuk goedkoper dan de investering die nodig is voor een zware graafmachine op elektrische batterij. Andere voordelen voor zware bouwmachines ten opzichte van batterij-elektrisch zijn dat je hiermee ook in omgevingen met veel stof kan werken, dat vibraties geen rol spelen en dat je op enkel diesel kan overschakelen op het moment dat je geen waterstof op voorraad hebt op de bouwplaats. Dat regelt de machinist via een touchscreen in de cabine. De beschikbaarheid van waterstof is voorlopig nog een uitdaging, maar er staan heel wat initiatieven op stapel voor de productie en distributie van (groen) waterstof.”
 
De aanpassingen aan de motor zijn beperkt, zodat onderhoud en herstellingen kunnen blijven gebeuren met dezelfde mensen en kennis als die vandaag al aanwezig is. Het ‘tanken’ van de waterstof gaat volgens de ontwikkelaars sneller en makkelijker dan het herladen of verwisselen van een elektrische batterij.
 
“Deze ontwikkeling was een traject van anderhalf jaar. De uitrol naar meer machines van hetzelfde of andere types zal minder tijd en inspanning vergen. De uitdaging zat vooral in de energie-eisen van zware machines. Vanuit die visie werd de samenwerking met CMB.TECH gestart om deze 37 ton graafmachine, een Hitachi ZX350LC-7, om te bouwen met een dual fuel-motor, zodat er een eerste stap wordt gezet naar vergroening in de sector”, aldus Jos Luyckx.
 
Het is volgens Luyckx de eerste oplossing in de volledige sector van zware graafmachines die vergroening mogelijk maakt zonder de machine te beperken in vermogen of autonomie. De traditionele brandstof blijft beschikbaar en de machine kan blijven functioneren als de bevoorrading van waterstof niet mogelijk is. De machine kan m.a.w. vandaag al gekocht en in gebruik genomen worden, ook al is het waterstofvraagstuk voor de klant of site nog niet volledig uitgewerkt. Met deze eerste generatie dual fuel-machines kan de CO₂ uitstoot gereduceerd worden tot 50%.
 
“De meerkost van een dual fuel-machine is eerder beperkt waarbij de gebruikte kg’s waterstof meteen leiden tot CO2-reductie. Vanaf vandaag bieden we de applicaties aan om zonder operationele beperkingen en voor de laagst mogelijke kost tot 8 ton CO2-reductie per site per dag mogelijk te maken, om het even waar in de Benelux”, vertelt Roy Campe – CTO bij CMB.TECH.
 
Behalve de graafmachine, stelt CMB.TECH ook een nieuw mobiel waterstoftankstation voor. Dit kan tot 600 kg groene waterstof op 350 bar tot bij de verbruiker brengen. Dit werkt voor graafmachines, maar ook voor vrachtwagens, port equipment, schepen en gensets. Het mobiele tankstation biedt een antwoord op de bevoorrading van waterstof bij maritieme en industriële toepassingen.
 
Luyckx staat sinds 1952 bekend als specialist in de distributie en service van machines voor de burgerlijke bouwkunde, goederenbehandeling en landbouw. Luyckx verdeelt kwalitatief hoogwaardige en betrouwbare machines en is een belangrijke referentie in de ontwikkeling van speciale applicaties in haar sector. Het familiebedrijf heeft vestigingen in België en de Verenigde Arabische Emiraten.
 
CMB.TECH
 
Compagnie Maritime Belge (CMB) is een gediversifieerde scheepvaart- en logistieke groep gevestigd in Antwerpen. CMB bezit en exploiteert 139 zeeschepen in droge bulk (Bocimar), containervervoer (Delphis), chemicaliëntankers (Bochem) en crewtransferschepen (Windcat). CMB is ook actief in cleantech (CMB.TECH) en vastgoed (Reslea, Maritieme Campus Antwerpen). CMB heeft kantoren in Tokio, Singapore, Hong Kong, Duitsland (Hamburg) , UK (Lowestoft en Brentwood) en Nederland (Amsterdam). CMB.TECH is de cleantech-divisie van CMB. Het bedrijf is een actieve ontwikkelaar en integrator van waterstofoplossingen met de focus op engineering, waterstofproductie, industriële en maritieme toepassingen.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten