Om een antwoord te bieden op de groeiende vraag naar verduurzaming van de wegenbouw, wordt oud asfalt vandaag al hergebruikt bij de aanleg van wegen, maar doorgaans niet in toplagen en in beperkte mate in onderlagen.
“Het verhogen van het recyclingpercentage is mogelijk, maar dan worden verjongingsmiddelen aanbevolen om de kwaliteit te behouden en zelfs te verbeteren. Zo zal de wegenbouw in de toekomst minder grondstoffen nodig hebben met minder impact op milieu en klimaat”, legt Wim Van den bergh (UAntwerpen) uit.
De Universiteit Antwerpen startte in samenwerking met het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw met een testproject waarin het gebruik van deze verjongingsmiddelen wordt getest. Die middelen zorgen voor een reactivatie van het oudere bitumen, de zwarte kleefstof in het asfalt, waardoor deze zich zou gedragen als nieuw materiaal. Alleszins, dat wordt in laboratoriumstudies zo ondervonden. Nu was het tijd om deze bevindingen ook in de praktijk uit te testen.
Het merendeel van de wegen in Antwerpen is verhard met asfalt. De stad Antwerpen en het district Wilrijk grepen de geplande heraanleg van de Groenenborgerlaan (het deel tussen de Prins Boudewijnlaan en de Pieter Coeckelaan) aan om deze toepassing in een stedelijke context te onderzoeken.
Willemen Infra werd aangesteld als aannemer. Het nieuwe asfalt REjuveBIT bevat verhoogde recyclingpercentages (40%) en is verrijkt met verjongingsmiddelen. Bovendien wordt het asfalt op een lagere temperatuur geproduceerd, waardoor heel wat energie bespaard wordt. Eerder al werden proefvakken met REjuveBIT aangelegd in de Steenlandlaan in de haven van Antwerpen en in de Kikvorsstraat in Gent.
De onderzoeksgroep Wegenbouwkunde van de Universiteit Antwerpen verricht sinds 1997 innovatief onderzoek naar duurzame asfaltverhardingen.
“Het doorgeven van deze kennis aan toekomstige ingenieurs is belangrijk. Het kunnen aanleggen van een weg op basis van onze onderzoeksresultaten, in dit geval net vóór de deur van ons Gebouw Z in Wilrijk, stimuleert onze studenten om onderzoek als onderdeel te zien van hun studie en job. We proeven als het ware de innovatie wanneer we de aula buitenstappen”, aldus onderzoeksleider Wim Van den bergh.
foto's: Willemen Infra