Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Logistiek

North Sea Port versterkt positie in containerbinnenvaart

De grootste uitbater van ‘inland container terminals’ in Nederland en België neemt North Sea Port op in zijn netwerk. Terminaloperator BCTN gaat North Sea Port dagelijks bedienen met binnenschepen en sluit zo aan bij de zeehavens Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge. Voor het vervoer van containers via de binnenvaart komt bij North Sea Port de deur naar het achterland nog wijder open te staan.

North Sea Port
Het groeiende belang van North Sea Port in het vervoer van containers via binnenvaart is ook BCTN niet ontgaan. De groep speelt met zijn terminals in Nederland en in België een sleutelrol in het containerverkeer tussen de grote zeehavens en hun achterland. Dat zo’n bedrijf North Sea Port opneemt in zijn netwerk is een belangrijk signaal.
 
“North Sea Port komt bij ons op gelijke voet te staan met de andere grote zeehavens in Nederland en België. Dat kan rederijen, verladers en goederenontvangers stimuleren om lading van de weg te halen en op het binnenschip te zetten. Inmiddels zijn wij de grootste Nederlandse en Belgische ’inland terminal’-groep met terminals in het Nederlandse Alblasserdam, Den Bosch, Nijmegen, Roermond en Venray en Beringen, Geel en Meerhout in België. We beschikken over een dagelijkse verbinding van deze terminals met Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge en voegen daar nu North Sea Port aan toe”, verklaart Joop Mijland, managing director van BCTN. 
 
“De aanwezigheid van BCTN verhoogt het aantal bestemmingen en verbindingen die wij als haven via de waterweg kunnen aanbieden. Dit draagt tevens bij aan de bundeling van lading, wat de ecologische voetafdruk van het transport verkleint. North Sea Port zet hard in op het aanbieden van duurzame transportoplossingen en op de verschuiving van wegvervoer naar binnenvaart. Deze binnenvaart neemt vandaag al ruim de helft van het goederenverkeer tussen de haven en haar achterland voor haar rekening. Het containervervoer zit hierbij stevig in de lift. De binnenvaart neemt vaak het voortouw, al laten spoor en zeevaart zich niet onbetuigd. Het aantal binnenvaartschepen die de containerterminals in Gent, Terneuzen en Vlissingen aanlopen, neemt toe. Steeds meer havengebruikers kiezen voor de waterweg om hun containers aan of af te voeren en zo de files op de weg te omzeilen”, aldus CEO Daan Schalck van North Sea Port.
 
BCTN is een grootmacht op het containertoneel in de Benelux. De groep beschikt over vijf inland terminals in Nederland (een zesde installatie is in aanbouw) en drie in België waaronder BCTN Meerhout aan het Albertkanaal, tevens de grootste inland container terminal in de Benelux. BCTN beschikt hiermee over belangrijke draaischijven in het containerverkeer via de binnenvaart tussen de grote Nederlandse en Belgische zeehavens en hun achterland. Samen behandelen ze jaarlijks honderdduizenden containers. Daarnaast biedt het bedrijf zijn klanten een totaalpakket aan diensten voor het vervoer en de administratieve afhandeling van containers aan. 
 
North Sea Port is het 60 km lange grensoverschrijdende havengebied dat zich uitstrekt van het Nederlandse Vlissingen aan de Noordzee tot Gent, zowat 32 km landinwaarts in België. Als centraal knooppunt in Europa draagt de haven multimodaal vervoer en een veelheid aan goederensoorten hoog in het vaandel. Als duurzame haven zet ze hard in op de ‘modal shift’ naar transport over de binnenwateren en het spoor. North Sea Port behoort tot de top drie van Europa als het gaat om een toegevoegde waarde van 14,5 miljard € die het grensoverschrijdende havengebied creëert. Inzake goederenoverslag neemt het met 70,3 miljoen ton de tiende plaats in van de Europese havens. Het havengebied creëert werkgelegenheid voor bijna 100.000 mensen.
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten